I artikkelserien Kredittnytt oppsummerer vi nyheter og endringer som har skjedd i det norske kreditt- og betalingsmarkedet i løpet av den siste måneden. Vi fortsetter vår månedlige portefølje, og oppsummerer hva som har skjedd med kredittkort, forbrukslån og betalingsløsninger generelt i mars.
- 3delinger
- 2
Publisert: 03.04.2019
– Det florerer av muligheter til å ta opp usikrede lån, forbrukslån, kjøpskreditter og kredittkort – over alt. Det er viktig å tenke på at dersom man lar seg friste av dette vil det gå utover mulighetene dine for å realisere boligdrømmen, sier forbrukerøkonom i Danske Bank, Cecilie Tvetenstrand til Dinero.no.
Anette Willumsen, regionsdirektør for Lindorffs morselskap Intrum, sier at det henger sammen med at Norge også har sett en stor vekst i usikret kreditt – en vekst som har avtatt de siste årene.
– Den generelle økningen i alle typer krav må ses i sammenheng med den tidligere økningen i usikret kreditt. Når en debitors kredittkort går til inkasso, er ytterligere tilgang til kreditt begrenset, sier Willumsen i en pressemelding .
Tiltakene stortingsrepresentantene Sheida Sangtarash, Kari Elisabeth Kaski og Karin Andersen lister opp skal gjøre inkassoinnkreving mer rettferdig og unngå at flere mennesker havner i en gjeldsknipe det er vanskelig å komme seg ut av.
Representantene vil endre inkassoselskapenes gebyrer og innkrevingssatser, innføre en nedre grense for tvangssalg av eiendom, gjøre salg av porteføljer vanskeligere og fjerne ekstrafordelene – slik som bonuser, rabatter og lignende ordninger knyttet til kredittkort – ved opptak av usikret kreditt.
Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør i DNB Foto: Stig B. Fiksdal/DNB
– Vi skal ha rak rygg og dekke et behov, men ikke skape et behov og markedsføre slike lån aggressivt. Signalet er at DNB er en leverandør av forbrukslån og kredittkort, der vi ønsker å jobbe langs alle akser og gi kundene vår en god rådgivning, sier konserndirektør Ingjerd Blekeli Spiten i DNB til Nettavisen.
Banken har holdt tilbake på både markedsføring og oppmerksomhet rundt sine kredittprodukter, men ønsker ikke lenger å tape markedsandeler på at forbruksbanker og lignende finansinstitusjoner låner ut penger til sine kunder.
– Slik vi nå vurderer utsiktene og risikobildet, vil styringsrenten mest sannsynlig bli satt videre opp i løpet av det neste halve året, sier sentralbanksjef Øystein Olsen i en pressemelding .
Det er i første omgang usikkert hvorvidt dette vil påvirke din personlige økonomi. Ved forrige rentejustering valgte også de aller fleste bankene i Norge å øke sin boliglånsrente, og også gjeld hos lånekassen kan få en noe høyere rente. Da vi snakket med en rekke forbruksbanker i forrige omgang, fortalte de fleste at det er lav sannsynlighet for at renteøkningen vil ha direkte innvirkning på forbruksgjeld.
– Det er relativt lav sannsynlighet for at vi øker utlånsrenten med det første, uavhengig av hva Norges Bank gjør med styringsrenten. Skulle det bli en rekke rentehevinger over tid kan det selvsagt være at også Instabank må gjøre en justering, men det er ikke veldig aktuelt sånn vi ser markedet fremover nå, sa blant annet banksjef i Instabank, Robert Berg, til Dinero.no.
– Tradisjonelt er februar den måneden i året som har færrest kortkjøp, og i år er det første gang vi har behandlet mer enn 140 millioner kortkjøp i løpet av årets andre måned. Februar var også andre måneden på rad hvor gjennomsnittsbeløpet var på 317 kroner. Dette tyder på at det utføres stadig flere småkjøp med betalingskort, trolig som erstatning for kontanter, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge i en pressemelding .
Også andelen kontaktløse transaksjoner har økt, og i perioden fra januar til februar steg antallet kontaktløse betalinger med 7,4 prosent.
– Medlemsbedriftene våre opplever at BankAxept opptrer som en monopolist som melker de næringsdrivende på en meget uheldig måte, sier direktør Harald Andersen i Virke Handel til E24 .
Årsaken til at Virke nå reagerer er at BankAxept har skrudd opp sine priser og gjort korttransaksjoner dyrere for brukerstedene, samtidig som brukerstedene ikke har noe reelt alternativ foruten om BankAxept. I Virkes brev til Konkurransetilsynet inkluderes et eksempel fra en bedrift som tydeliggjør hva prisendringen vil bety:
«I 2017 hadde jeg 8000 i gebyrer, mens det i april 2018 skjedde en endring som gjorde at det økte til 55 000. Budsjett for 2019 er da hele 75 000».
På toppen av statistikken ruver svindel i form av varer som ikke leveres med 1019 tilfeller. På andreplass, med 592 tilfeller, finner vi kategorien «kjærlighet», som etter sigende gjør nordmenn pengeblinde. Dette er tilfeller hvor privatpersoner godtroende overfører store eller mindre summer til personer de ikke har møtt i håp om å etablere en relasjon til vedkommende.
Vi anbefaler å ikke holde «hjertet på ermet», og samtidig holde lommeboken tett til brystet. Og handler du på nett, bruk kredittkort som ekstra forsikring.
Husholdningenes samlede gjeld endte på 3472 milliarder kroner ved utgangen av måneden, ifølge Finans Norge .
Grunnet den høye graden av sikkerhet vil nyvinningen langt på vei eliminere kravet til beløpsgrenser for kontaktløs betaling. Nå gjenstår det bare å se hvor lang tid det vil ta før vi ser lignende løsninger her til lands.
– Monobank fokuserer på fantastisk kundeservice. Vi har i noen år tilbudt kunder i Norge og Finland digitale kredittprosesser kombinert med brukervennlige produkter. Nå ser vi frem til å kunne tilby våre tjenester også til kunder i Sverige, sier banksjef i Monobank, Bent H. Gjendem.