Korona og rettigheter: Hva sier forsikringene om reise i utlandet?
Dette sier de ulike reiseforsikringene om hvilke rettigheter du har som reisende under koronautbruddet – både med helårsforsikring og kredittkort med reiseforsikring.
Publisert: 20.03.2020
Nordmenn reiser mye til utlandet, og mange reiser trues nå av pandemien koronavirus, også kjent som corona og COVID-19. Myndighetene fraråder fritidsreiser, flyplasser stenges og reiser kanselleres for å forhindre at viruset sprer seg raskere enn det helsevesenet har kapasitet til.
På den andre siden står flere nordmenn med flybilletten i hånda, og er usikre på hva slags rettigheter de har overfor forsikringsselskapet sitt. Derfor har Dinero.no gjort sitt beste for å sammenfatte informasjonen de ulike forsikringsselskapene i disse dager gir sine kunder, samt hva du med kredittkort med reiseforsikring kan forente av din forsikring.
➜ Trykk her for å lese om vilkår for helårsforsikringer
➜ Trykk her for å lese om vilkår for kredittkort med reiseforsikring
Siden situasjonen stadig er under endring, kan informasjonen vi har innhentet allerede være utdatert eller endret.
Dekker avbestilling og framskyndet hjemreise
Fellestrekkene er at de fleste forsikringene dekker avbestilling av reiser med planlagt avgang mellom midten av mars (varierer, mellom 12.-14. mars) fram til 14. april.
Samtidig dekker mange av forsikringene framskyndet hjemreise for personer som befinner seg i utlandet. For forsikringer som dekker dette, må du selv kontakte eventuelle reisearrangører eller flyselskaper selv og booke om reisen din. Forsikringsselskapet dekker meravgifter forbundet med dette (eksempelvis mellomlegg for endring av billett, kjøp av ny billett og lignende).
Merk at vi gjennomgår hva forsikringene dekker, ikke unntakene. Vi lenker til forsikringsselskapets egne sider angående dette slik at du kan lese vilkårene mer nøye. Der kan du også lese hva som skjer dersom du plasseres i karantene i utlandet som følger av korona.
Noen ting å ta med seg før du leser videre:
- Hvis vilkårene gjelder for deg, meld skade på nett der det er mulig og selskapet ber om det, slik at du unngår å belaste kapasiteten de har på telefon- og andre servicepunkter
- Har du en bestilt reise som faller utenfor de datoene selskapet har spesifisert, avvent med å ta kontakt. Dette kan løses senere
- Undersøk om selskapet du har kjøpt reisen hos gir refusjon eller billettendring før du melder skade
- Dersom du likevel velger å gjennomføre en reise i perioden myndighetene anbefaler at du holder deg hjemme, vil ikke forsikringen gjelde
Dette dekker forsikringsselskapene som følger av korona
Dekker avbestilling av reiser til utlandet som er avbestilt mellom 12. mars og 14. april – uavhengig av reisedato, så lenge reisen er kjøpt før 12. mars. Dekker ikke innenlandsreiser.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen. Ved karantene/reiseforbud i utlandet på grunn av korona, dekkes hotellopphold i inntil 14 dager.
Dekker avbestilling av reiser til utlandet med avreise mellom 14. mars og 14. april, som avbestilles fra og med 14. mars, samt reiser med avreise mellom 12. mars og 26. mars, som ble avbestilt fra og med 12. mars.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise for reiser kjøpt før 13. mars, og framskyndet hjemreise må skje mellom 14. og 28. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise mellom 14. og 21. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april. Dekker ikke innenlandsreiser.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april. Dekker ikke innenlandsreiser.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av reiser til utlandet med avreise mellom 14. mars og 14. april, som avbestilles fra og med 14. mars, samt reiser med avreise mellom 12. mars og 26. mars, som ble avbestilt fra og med 12. mars.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise for reiser kjøpt før 13. mars, og framskyndet hjemreise må skje mellom 14. og 28. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april. Dekker også innenlandsreiser.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle reiser til utlandet med avreise mellom 14. mars og 20. april.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise mellom 14. og 28. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av reiser til utlandet med avreise til og med 14. april. Reisen må være bestilt før 12. mars 2020.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise fram til 14. april. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april. Avbestilling av innenlandsreiser dekkes ikke.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise mellom 14. og 28. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise fram til 28. mars, uavhengig av opprinnelig hjemreise. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april. Dekker ikke innenlandsreiser.
Er du i utlandet og ønsker å reise hjem, kontakt Eikas døgnbemannede alarmsentral på telefon +45 70 10 50 50.
Korona-rettigheter: Kredittkort med reiseforsikring
Har du kredittkort med reiseforsikring Markedsføring, er et fellestrekk for de fleste forsikringer at du må betale minimum 50 prosent av transportkostnadene dine med korte for at forsikringen skal være gyldig.
Merk at det finnes unntak her, blant annet American Express-kortene, som krever at minimum 75 prosent av transportkostnadene er betalt med kortet.
Samtidig har flere forsikringsselskaper aldersbegrensninger i kredittkortforsikringene sine. Vi anbefaler at du selv leser vilkårene.
Avbestillingsforsikringen og dekningen for hjemreise i kredittkortforsikringene er vanligvis direkte knyttet til helse, og inneholder som regel ikke punkter som dekker avbestilling eller hjemreise basert på UDs reiseråd. Noen kort gjør unntak på grunn av situasjonen. Merk at du her ikke melder skade til kortusteder, men til forsikringsselskapet.
Gouda opplyser i e-post at de på grunn av situasjonen forholder seg til samme retningslinjer som helårsforsikringen sin, som er:
Dekker avbestilling av reiser til utlandet med avreise mellom 14. mars og 14. april, som avbestilles fra og med 14. mars, samt reiser med avreise mellom 12. mars og 26. mars, som ble avbestilt fra og med 12. mars.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise for reiser kjøpt før 13. mars, og framskyndet hjemreise må skje mellom 14. og 28. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Tryg leverer til en rekke kredittkort, og vilkårene varierer fra kort til kort.
Avbestillingsforsikringen (men ikke hjemreise) gjelder for kortene:
- SAS EuroBonus World Mastercard og SAS EuroBonus World Mastercard Premium
- Circle K Mastercard
- Eurocard Gold og Eurocard Platinum
- Nordic Choice Club Mastercard
Hjemreise gjelder for:
- OBOS Visa
Disse kortene har ingen dekning for avbestilling eller hjemreise grunnet pandemi:
- BRAbank Monocard Visa
- BRAbank Widerøe Visa
- Nordea Gold Mastercard
Dekker avbestilling av alle utenlandsreiser, uavhengig av avreisetidspunkt, så lenge reisen er kjøpt før 12. mars. Dekker også innenlandsreiser.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Dekker avbestilling av alle fritidsreiser til utlandet med avreise mellom 12. mars og 14. april.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise fram til 21. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
KLPs kredittkortkunder som har gyldig reiseforsikring får dekt avbestilling for alle utenlandsreiser som er bestilt før 14. mars og har avreise senest 20. april.
Forsikringen dekker også merutgifter til fremskyndet hjemreise dersom du befinner deg i utlandet. Den nye hjemreisen må skje mellom 14. og 28. mars. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.
Av American Express-kortene som har reiseforsikring inkludert, er American Express Green Card det eneste som ikke dekker avbestilling av reise eller forskyndet hjemreise på grunn av korona.
De øvrige kortene med forsikring, forutsatt at 75 prosent av transportkostnadene er betalt med kortet, dekkes avbestilling av reise så lenge myndighetene anbefaler at reiser til utlandet ikke bør gjennomføres.
Dersom du er i utlandet, dekkes nødvendige og dokumenterte merkostnader forbundet med ombooking av hjemreise. Kontakt flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å få booket om reisen.