4 tips for å unngå kortsvindel
Digital kortsvindel er et økende problem. Slik unngår du å selv bli svindlet.
Publisert: 19.05.2017
Stadig flere opplever kortsvindel på nett. Tall fra Finans Norge og Bits viser at det i første halvdel av 2016 ble svindlet for 75 millioner kroner på nett. Det er en dobling sammenlignet med samme periode i 2015.
– Dette er langt mer enn økt kortbruk og netthandel skulle tilsi, sier Ann Håkonsen, kommunikasjonssjef i Finans Norge, til Dinero.no.
Fra analog til digital svindel
I mer enn halvparten av tilfellene har svindelen foregått uten at de kriminelle har fått tak i selve kortet. Dette gjelder for både kredittkort og debetkort. Årsaken er at kriminalitet, også svindel, i større grad har gått fra å være analogt til å bli digitalt.
I mange tilfeller får kriminelle miljøer tak i kortinformasjon via datainnbrudd mot et nettsted eller en server som lagrer og behandler denne typen informasjon for en nettside hvor kunden har betalt med kort.
– Kortinformasjonen som er stjålet ved slike datainnbrudd kan selges på «darknet» og deretter bli brukt av svindlere til å handle på nettet, sier Håkonsen.
Trykk her for mer fakta om darknet
«Darknet» er betegnelsen på et skjult nett, og er en underkategori av «dypnettet» («det mørke nettet»). I slike nettverk etterlates ingen spor, og følgelig foregår det mye ulovlig virksomhet på disse nettene. Menneskesmugling, salg av dop , distribusjon av barnepornografi og lignende er bare noe av den kriminelle virksomheten som foregår på darknet. Svindlere selger også andres kortinformasjon her.
Hun forteller videre at dette som regel dreier seg om legitime nettsider hvor kunden ikke har noen måte å gardere seg mot bedrageri. Ønsker du å ta forhåndsregler for å unngå kortsvindel på nett, har Håkonsen følgende tips:
1. Bruk kortet på legitime brukersteder
– Benytt kortet kun på brukersteder som virker legitime, og som kan vise til at de benytter seg av sikre nettløsninger, sier Håkonsen.
«Verified by VISA» og «MasterCard SecureCode» er eksempler på sikkerhetstiltak som gjør netthandel tryggere. Disse fungerer som en toveis-identifikator, og forsikrer seg om at nettbutikken ikke lagrer kortinformasjonen din utrygt. Se etter logoene nedenfor.
Også nettbutikker med SSL-sertifisering er til å stole på. Et slikt sertifikat kan gjenkjennes ved at nettadressen starter på «https» framfor «http», samt en grønn hengelås helt til høyre i adressefeltet. SSL-sertifikat sørger for at informasjonen du legger igjen hos en nettbutikk krypteres slik at den ikke kan misbrukes i svindelsaker. I nettleseren Chrome ser SSL-sertifisering slik ut:
Sett denne? Gjør du dette kan du miste kredittkortrettighetene dine
2. Ikke gi fra deg kortinformasjonen
– Overlat aldri kortet eller kortinformasjonen til andre, verken til bekjente eller til ansatte på brukersteder hvor du skal betale med kort.
Fysiske kredittkort og øvrige betalingskort er enkle å kopiere i form av skimming. Gir du fra deg kortet ditt eller kortinformasjonen din kan du risikere at den misbrukes.
Du skal under ingen omstendigheter gi fra deg PIN-koden din. Denne er personlig, og det er et krav i lovverket om at du skal «[…] ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte de personlige sikkerhetsanordningene knyttet til betalingsinstrumentet». Gjør du ikke det risikerer du å måtte betale hele tapet fra egen lomme dersom kortet blir misbrukt.
Du er dessuten pliktig til å underrette kortutsteder umiddelbart om du blir oppmerksom på at kortet ditt er stjålet, mistet eller at noen på andre måter har fått tak i det.
3. Unngå phishing
«Phishing» er det samme som nettfiske. Phishing går ut på at noen utgir seg for å være en institusjon for å fiske til seg personlig, sensitiv informasjon for deretter å misbruke denne informasjonen. Avsender kan være alt fra banken din til butikker du har handlet i tidligere – og i noen tilfeller trenger du ikke engang å ha et kundeforhold til avsenderen.
Du får gjerne spørsmål om å sende kortinformasjonen din direkte til avsender, og ofte får du tilgang til en lenke du må følge for å oppgi samme informasjon. Får du en e-post med forespørsel om å oppgi informasjon som på noen som helst måte kan misbrukes, er det smarteste du kan gjøre å utvise sunn skepsis. Og ikke trykk på lenker!
– Ikke oppgi kortinformasjon som svar. Sjekk hvor lenken fører ved å holde over lenken med musepekeren, eller bruk tilsvarende metode på din mobiltelefon. Det kan være at du blir routet til en side du ikke ønsker å besøke for så å bli bedt om å taste inn kortinformasjon. I så fall er det noen som kun ønsker din kortinformasjon, kanskje for senere misbruk, sier Håkonsen i Finans Norge til Dinero.no.
Se også: Slik klager du til kredittkortselskapet
4. Skru på SMS-varsling for kortbruk
– Mange banker gir kunder mulighet til å skru på SMS-varsling på korttransaksjoner via nettbanken. Kunden kan selv velge beløpsgrense for når varsel sendes, og om det er for bruk i utland og/eller i Norge, forteller Håkonsen.
Disse varslene skal gjelde for både fysiske brukersteder og nettsteder, og sendes til deg på telefonen din. Slik får du beskjed hver gang kredittkortet eller debetkortet ditt brukes, og du kan kontrollere om det er en transaksjon du har gjennomført eller ikke. Kjenner du ikke igjen transaksjonen, kan du være utsatt for misbruk.