eFaktura, AvtaleGiro eller fakturavarsel?
Det finnes flere måter å betale regninger på. AvtaleGiro, eFaktura og fakturavarsel på e-post er noen av de vanligste, men hva skiller disse fra hverandre?
Publisert: 09.10.2017
De færreste liker å få regninger dumpende i postkassen. Med eFaktura, AvtaleGiro eller fakturavarsel via e-post går det faktisk an å slippe regningene i papirform. Du må selvsagt fremdeles betale regningene dine, men du slipper å taste inn lange KID-numre og kontonummer i nettbanken.
Med AvtaleGiro og eFaktura registreres disse automatisk, i tillegg er du sikker på at regningene alltid blir betalt tidsnok i stedet for å være avhengig av egen hukommelse.
Fakturavarsel på e-post er ikke like automatisk, og du må selv legge regningen til forfall i nettbanken din. Du kan enkelt kopiere og lime inn informasjon som KID-nummer og kontonummer fra e-post til nettbank, men du må selv legge den inn. I denne artikkelen skriver vi hovedsakelig om eFaktura og AvtaleGiro.
Les også: Hva er BankAxept?
Den største forskjellen er at du selv må godkjenne betaling med eFaktura i nettbanken mens AvtaleGiro blir betalt automatisk. AvtaleGiro egner seg derfor best til faste betalinger, mens eFaktura passer best til mer sporadiske enkeltbetalinger eller regninger hvor beløpet varierer hver måned.
Slik fungerer betaling med AvtaleGiro
Faste utgifter til strøm, telefon og husleie er typiske regninger som de fleste betaler med AvtaleGiro. AvtaleGiro betyr at du har en avtale med din bank om at de trekker et avtalt beløp automatisk samme dag hver måned. Det kan for eksempel være månedlig betaling av forsikring som kan bli trukket fra kontoen din den 1. i hver måned uten at du trenger å løfte en finger.
Når du legger inn AvtaleGiro i nettbanken må du ta høyde for beløpsgrensen som settes. Dette gjelder spesielt variable utgifter og betalinger som eksempelvis strømregningen. Om du setter beløpsgrensen etter en normal fakturasum om sommeren, vil betalingen stoppes dersom strømregningen blir høyere enn din fastsatte beløpsgrense på vinteren. Sannsynligvis bruker du mer strøm på vinteren enn på sommeren.
Sett denne? – Gjør vårt ytterste for å unngå at kostnaden skal tilfalle kundene
Med AvtaleGiro slipper du å bekymre deg om forfallsdato. Banken sørger for at regningene blir betalt i tide. Du kan endre både forfallsdato, beløp og belastningskonto i nettbank. Du kan også velge å stoppe betalingen.
AvtaleGiro viser, i motsetning til eFaktura, ikke betalingsdetaljer i nettbanken, men trekkes automatisk ved avtalt dato.
AvtaleGiro er en avtale du har laget med banken din. Dersom du bytter bank må du opprette AvtaleGiro på nytt. Til forskjell fra AvtaleGiro følger eFaktura deg som person, uavhengig av om du bytter bank. Dersom du bytter bank vil dine eFaktura-avtaler følge med.
Slik fungerer betaling med eFaktura
I motsetning til AvtaleGiro blir ikke eFaktura betalt automatisk. Regningen kommer ferdigutfylt med KID-nummer og kontonummer, så du slipper å taste inn alle opplysningene manuelt. Det du imidlertid må gjøre er å godkjenne fakturaen for at den skal legges til betaling. Du kan endre både beløp og forfallsdato før godkjenning dersom du skulle ønske dette. eFaktura blir ikke belastet din konto før du har bekreftet betalingen i nettbank eller via SMS. Du kan alltid se fakturaene i nettbanken eller skrive de ut om du skulle få behov for det.
Les også: Disse debet- og kredittkortene har SMS-varsling
I motsetning til AvtaleGiro følger eFaktura deg som person. Dersom du bruker flere banker eller bytter bank, vil fakturaene følge med deg automatisk.
Kombiner eFaktura og AvtaleGiro
Enkelte betalingsmottakere tilbyr at en kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro. Du mottar eFaktura automatisk i nettbanken som vanlig, og AvtaleGiro sørger for at denne automatisk blir betalt ved forfall. Du må ha dekning på konto for at dette skal fungere.
For å benytte deg av kombinert eFaktura og AvtaleGiro oppretter du begge deler i nettbank. Hør med betalingsmottaker om de tilbyr kombinert AvtaleGiro og eFaktura.