Vipps med “monopol” på mobilbetaling – hva skjer videre?
MobilePay legger ned i Norge. Vipps står alene igjen på toppen som landets ledende mobilbetalingsløsning. Hva skjer med mobilbetaling framover?
- 7delinger
- 5
Publisert: 02.11.2017
Aktørene mCash og MobilePay overlevde i Norge i et par år før de utfaset produktene sine for å slå seg sammen med mobilbetalingstorebror Vipps. Først ut var mCash tidligere i år, og nå nylig, åtte måneder senere, melder også MobilePay sammenslåing med Vipps.
Det betyr at DNB og Vipps nå har Danske Bank, Nordea, SpareBank 1-alliansen, Eika Alliansen, Sparebanken Møre og 15 selvstendige sparebanker med på laget.
Vi har snakket om årsak, konsekvenser og tiden framover for mobilbetalingstjenesten med konserndirektør i DNB Vipps og Betaling, Rune Garborg.
– Samarbeidet vil gi Vipps større gjennomslag for å kunne levere de enkleste og mest nyskapende betalingstjenestene til norske privatpersoner og bedrifter fremover, sier han i et intervju med Dinero.no.
Sett denne? Mobilbetaling – hvordan fungerer det?
Blir lønnsomt uten å gå ut over kundene
Det har lenge vært snakk om at Vipps taper penger på sin tjeneste. Overføringene koster store summer per transaksjon. Vipps har derimot nylig inngått samarbeid med BankAxept, noe som vil gjøre tjenesten langt billigere for banken. Dette betyr at Vipps i større grad unngår internasjonale og langt dyrere betalingsnettverk som MasterCard og Visa, som de i dag er avhengige av for å gjennomføre en transaksjon.
BankAxept er ventet å bli innført i tjenesten i løpet av året.
Se også: Disse kredittkortene har BankAxept
En annen nyhet er at mobilbetalingstjenesten har inngått et samarbeid med Nets. Dette samarbeidet innebærer at Vipps får tilgang til straksbetaling, en løsning banknæringen i dag bruker. Det betyr at kunder fra alle Vipps’ partnerbanker vil få beløpet som overføres direkte på konto.
– Bruk av infrastrukturen for strakbetaling gjør det etter hvert mulig å få til dette for alle bankene på en effektiv måte, og nå først for bankene i Vipps-samarbeidet. Det vil også få ned kostnadene ved transaksjoner, forteller Garborg til Dinero.no.
Slik det er i dag må kundene vente på å få beløpet overført på lik linje med vanlige bankoverføringer – har man en annen bank enn avsender må man ofte vente til neste virkedag før man får pengene sine. Denne tjenesten forventes å være etablert for de første bankene innen utgangen av året.
Imøtegår utenlandsk konkurranse
Vipps er ledende mobilbetalingsløsning i Norge, men i det ganske utland er saken naturligvis en annen. Ingen har inntatt det norske markedet riktig ennå, men aktører som Facebook, Apple Pay, Android Pay og lignende tjenester kan virke å ha et ønske om å befeste sin posisjon også her til lands.
– Vipps’ utbredelse og verdiforslag vil gjøre det utfordrende for andre aktører å ta det norske markedet, men det nytter ikke å være tilfreds med dagens posisjon og hvile på laurbærene, forteller Vipps-sjefen til Dinero.no.
Les også: Hvordan fungerer kontaktløs betaling?
På grunn av avtaler med både BankAxept og Nets har Vipps et stort fortrinn utenlandske aktører mest sannsynlig kan se langt etter. Dette samarbeidet presser transaksjonsprisene ned betraktelig. Uten slike fordeler vil det bli vanskelig for andre aktører å lansere en bærekraftig tjeneste i Norge.
– Vipps tar alle konkurrenter på alvor, men har hele tiden sagt at det er den aktøren som lager de beste og enkleste løsningene som vil stå igjen som vinneren, sier Garborg.
Vil satse utenfor Norge
Å være størst i Norge er ikke nok for Vipps. Mobilbetalingstjenesten ønsker nå å etablere seg også utenfor gamlelandet.
– For mange bedriftskunder er det viktig å ha løsninger på tvers av Norden, og vi ønsker absolutt å være med å spille en rolle i kampen om betalingsmarkedet utenfor landegrensene.
Les også: Taper milliarder på spørsmålet «NOK eller euro» ved kontantuttak i utlandet
For å gjøre suksess i utlandet er det viktig for Vipps å henge med i forbrukerens bruksmønster. Samtidig må de påvirke hvordan brukeren betaler i framtiden. De er allerede godt i gang med nye tjenester, forteller Vipps-sjefen.
– Det er store muligheter for forenkling for folk flest, bedrifter og samfunn, og det skjer endringer på svært kort tid nå. Mobilen vil spille en stor rolle, også som lommebok i nær fremtid. Det er for eksempel ingen logikk i at vi går rundt med en kortmappe bakpå mobilen, og tar ut et plastkort for å kommunisere med en terminal. Dette er to digitale enheter som både kan og bør snakke sammen automatisk, sier han.
– Viktig å være «first mover»
Rune Garborg fastslår viktigheten av å være en «first mover» i markedet, noe Vipps er et godt eksempel på.
– Den aktøren som til slutt vil vinne slaget om butikkbetaling er den aktøren som både er tidlig ute med produkter og tjenester og lager en løsning som er så enkel at kunden legger igjen kortet hjemme.
– For bedriftene som skal ta i bruk mobile løsninger er det også helt avgjørende med kostnadseffektive løsninger – det er en hygienefaktor. Så langt har ikke vi sett noen alternativer som er enkle og gode nok for butikkbetaling, men vi har allerede høstet gode erfaringer og lærdom fra en rekke pilotprosjekter.
Vil Vipps innføre gebyrer?
Nå som de tidligere konkurrentene har tilsluttet seg Vipps, har de feid all konkurranse av banen. Det kan styrke produktet, men det gir også større muligheter for at tjenesten kan gjøre som de vil uten press fra andre aktører. Et av de viktigste spørsmålene etter sammenslåingen er derfor; vil tjenesten bli dyrere?
Les også: DNB setter opp prisene for kortbruk
Da tjenesten ble lansert, kostet det deg som bruker et lite gebyr for hver transaksjon du foretok med Vipps. Helt inntil konkurrenten MobilePay ble lansert, helt uten gebyrer. Da endret også Vipps på sine priser, og gjorde transaksjoner inntil 5000 kroner helt gratis. Men hva skjer nå som også MobilePay legger inn årene her i Norge?
Per i dag betaler kunder som nevnt ingenting for overføringer på inntil 5000 kroner. For overføringer større enn dette, tilkommer det et gebyr på 1 % av overføringssummen, et gebyr man kan omgå ved å dele opp et større beløp og overføre i flere omganger.
– Nå som Vipps ikke har noen reell konkurranse i Norge, vil tjenesten innføre gebyrer?
Nei, vi har ikke planer med å endre vår prisstruktur fremover, sier Rune Garborg til Dinero.no.