Aldersbegrensninger i reiseforsikringene:
– Forsikringsselskapene henger virkelig etter
Dagens eldre er mer reiseglade enn noen gang før. Likevel forsvinner reiseforsikringens gyldighet ved en viss alder hos de fleste store forsikringsselskapene.
Publisert: 02.08.2017
Dinero.no har tidligere skrevet om aldersbegrensningene i både kredittkortenes reiseforsikringer og reiseforsikringer generelt. De fleste vilkårene dekker deg som er inntil 70-80 år, men ved en viss alder forsvinner flere goder. Blant disse er ulykkesforsikringen for død og invaliditet, og hos kredittkortene forsvinner vanligvis også dekning for reisesyke, hjemreise og avbestilling.
Det får mange eldre til å reagere. «Hva skal vi over 80 år gjøre. Reise uten noen form for forsikringer?», skriver en bruker i vårt kommentarfelt. «Dette betyr vel rett og slett at man må holde seg hjemme etter fylte 70 år. Da er en utgått på dato og har ingen verdi lenger, men man får fortsatt betale full pris på det meste», skriver en annen.
– Utrolig diskriminerende
– Forsikringsselskapene henger virkelig etter. Det er utrolig diskriminerende. Vi opplever at dagens 70-75-åringer er mye sprekere, mye mer aktive og har reist mye tidligere. Forrige generasjon ble mer ”gamle” da de ble pensjonister, nå er de ekstremt mye mer eventyrlystne, sier Christin Engelstad, kommunikasjonssjef i Seniorsaken.
Seniorsaken har siden 2002 vært talerør for seniorer ved å bekjempe negative holdninger og diskriminering av eldre. Seniorsaken jobber for å øke eldres innflytelse i politikk, samfunn og yrkesliv, og samtidig sikre at eldre får helsetjenestene de trenger.
– Både selskaper og samfunnet ser på seniorer som gamle mennesker. Man tenker at de burde sitte i en gyngestol, at de har gått ut på dato, legger hun til.
Les også: Brakk ryggen – kredittkort med reiseforsikring ble redningen
Risikobildet avgjør, men forsikringene vil tilpasses
Geir R. Trulserud, direktør i Finans Norge Forsikringsdrift, forklarer at forsikringsselskapene alltid setter premie basert på risiko.
– Forsikringsselskapene har nok beregnet at ved økende alder så øker også risikoen. Det er da to alternativer for selskapene: enten å øke premien dramatisk, eller ta det ut av produktet, gir han som forklaring på hvorfor deler av forsikringen har øvre aldersgrense.
Han tror forsikringsselskapene alltid følger med på hvordan risikobildet endrer seg, og at ny teknologi vil bidra til å skreddersy forsikringspolisene til hvert enkelt individ. I og med at selskapene har større tilgang til data enn før, kan de bruke denne til å utvikle stadig mer korrekte analyser.
– Selskapene henger nok litt etter ønskene til forbrukerne, men de vil garantert tilpasse seg den eldre befolkning som blir sprekere når det foreligger gode signifikante analyser og data på dette. Dette er tross alt mange ressurssterke eldre som er gode kunder hos selskapene som de ønsker å foredle og beholde, medgir han.
Vil nytt lovverk endre aldersgrensene?
Engelstad i Seniorsaken påpeker at da arbeidsmiljøloven i 2015 ble endret, ble også stillingsvernet utvidet. Tidligere gjaldt den for yrkesaktive inntil 70 år, nå gjelder den for personer inntil 72 år. Samtidig har likestillingsloven blitt utvidet til å forby aldersdiskriminering på alle samfunnsområder – tidligere gjaldt denne kun på arbeidsplassen.
– Som følger av den nye likestillingsloven håper vi at forsikringsselskapene får reaksjoner fra kunder og media som gjør at de må endre vilkårene, sier hun.
Lovendringene trer i kraft ved årsskiftet.
– Vilkårene i forsikringen må gjelde for alle kunder. Gir man forsikring til andre risikogrupper ser jeg ikke noen grunn til at alder skal være avgjørende for om du får forsikring eller ikke.
– Hvor stor betydning alder vil ha i fremtiden er vanskelig å svare på, men forsikringsselskapene tilpasser seg alltid lovverket hvis det konkret er hjemmel i loven, sier direktør i Finans Norge Forsikringsdrift.
Forsikringsselskapene: – Risikoen øker med alderen
Kommunikasjonsrådgiver i SpareBank 1, Simen B. Rudi, påpeker at behandlingsutgifter for ulykke ikke har noe øvre aldersgrense. Hos SpareBank 1 reduseres ulykkesforsikringen ved fylte 70, og opphører ved fylte 75.
– Bakgrunnen for denne aldersgrensen er at dødelighet og sannsynligheten for varig medisinsk invaliditet øker kraftig med alder, sier han til Dinero.no.
– «Eldre» reiser mer og lengre enn tidligere, men denne gruppen er også de som blir mest syke, og topper bruken av reiseforsikring, sier han videre.
SpareBank 1 vil se på utvidelsen av likestillingsloven og ta stilling til hvordan utvidelsen påvirker forsikringene i løpet av høsten.
Også Eika er blant forsikringsselskapene som fjerner ulykkesforsikringen ved en viss alder. På grunn av ferieavvikling har ikke Eika forsikring mulighet til å gå inn i materien, men kommer med følgende uttalelse:
– Ved forsikring for eldre ligger det til grunn en antagelse om forhøyet risiko. Ser vi på utbetalinger over reiseforsikringen totalt sett betaler vi ut klart mest til eldre, og for å kunne holde prisen på reiseforsikring til de eldre kundene nede på et fornuftig nivå så må vi regulere dekningen der vi tror behovet er minst, skriver senior informasjonsrådgiver i Eika, Trine Hoel Winther, i en e-post.
KLP endrer vilkår med umiddelbar virkning
Da vi konfronterte KLP med sine aldersbegrensninger, endret de vilkårene sine med umiddelbar virkning:
– Vi ser at det er behov for justeringer og at våre ordninger ikke har vært oppdatert nok i forhold til de godt voksnes nye livsstil. Derfor har vi med umiddelbar virkning endret vilkårene, skriver informasjonsdirektør Sissel Bjaanes i KLP.
I første omgang økes aldersgrensen for ulykkesforsikringen fra 70 til 75 år, og reduksjonen i forsikringen skjer ikke før fylte 70. Tidligere ble den redusert ved fylte 67.
– Vi kommer i høst til å gå nærmere gjennom aldersgrensene som er satt, for å se om vi kommer til å endre det ytterligere til fordel for de eldre. Men det trenger vi litt mer tid på, for å analysere konsekvensene av en slik avgjørelse, sier Bjaanes.
Storebrand: – Ønsker å ha vilkår uten overraskelser
Storebrand er en forsikringsaktør som skiller seg ut. Deres reiseforsikring har ingen øvre aldersgrense, og ulykkesforsikringen verken reduseres eller opphører ved en bestemt alder.
Øivind Huse, leder for produkt i Storebrand Forsikring, sier at frafallet av ulykkesforsikring hos øvrige forsikringsselskaper gir mindre utbetalinger, noe som i praksis betyr lavere pris og/eller høyere fortjeneste for forsikringsselskapene.
– Storebrand ønsker å ha vilkår uten overraskelser og mest mulig tilpasset ønskene til kundegruppene. Vi har tidligere fått tilbakemeldinger fra eldre personer om at de ønsker å beholde ulykkesforsikringen i reiseforsikringen utover de grensene som er vanlig i bransjen. Dette har vi tatt på alvor, sier Huse til Dinero.no.
Kredittkortselskapene: Kostnader avgjør
Storebrand leverer også kredittkortet ”Kredittkort med reiseforsikring”. I denne reiseforsikringen reduseres ulykkesforsikringen ved fylte 67, før den opphører ved fylte 70 år. Ved fylte 70 forsvinner også dekningen for avbestilling, reisesyke og hjemtransport.
– MasterCard i Storebrand inkluderer gratis reiseforsikring dersom du betaler minst halve reisen med kortet. Da reiseforsikringen er gratis i kortet, vil dette medføre at noen dekninger reduseres eller bortfaller i forhold til helårsreiseforsikring, forklarer produktsjef i Storebrand, Cecilie Hoel Huneide.
– En helårsforsikring koster fort 1500-2200 kroner i året, legger hun til.
Det betyr med andre ord at de aller fleste gratis kredittkort hadde måttet belage seg på å tillegge en årsavgift på kortene sine. De eneste kredittkortene som er gratis og uten aldersbegrensninger er Landkreditt Bank MasterCard og DNB Sølvkort MasterCard. De øvrige fem av totalt syv kort koster mellom 695 og 5000 kroner i året.
Sett denne? Kredittkort og kort uten årsavgift
Kommunikasjonsansvarlig i Sbanken, Ole B. Larsen, forklarer at det er Codan som leverer reiseforsikring i kredittkortet deres.
– Vi skal til enhver tid følge gjeldende regelverk, så om det kommer en endring her, vil vi måtte be om en tilpasning i denne avtalen. Ingen kunder, gamle eller unge, skal få et dårligere tilbud hos oss, sier Larsen.