Illustrasjonsfoto: Apple
Hva vil det bety for konkurransen dersom vennebetalingstjenesten Apple Pay Cash kommer til Norge?
Publisert: 18.10.2018
Apple Pay Cash åpner opp for transaksjoner mennesker imellom, og er således en tilsvarende tjeneste som det Vipps allerede har tilbudt i en årrekke her hjemme. Sistnevnte har i løpet av de siste årene danket ut konkurrenter som mCash og MobilePay, men bør nok forvente større konkurranse når teknogiganten Apple begynner å flekse muskler på deres egne hjemmebane.
— Vi synes konkurranse er bra. Det gjør at alle aktører må skjerpe seg og strekke seg lenger, sier han til Dinero.no.
Finans Norge er finansnæringens hovedorganisasjon, og representerer nærmere 240 finansbedrifter med 50 000 ansatte sammenlagt.
Det fremdeles ferske EU-direktivet PSD2 ble innført i EU den 13. januar i år, og vil ifølge Finans Norge implementeres i det norske lovverket i begynnelsen av 2019. Direktivet vil gjøre det enklere for aktører å etablere bank- og betalingstjenester, da man ikke lenger trenger å drive med bankvirksomhet for å kunne behandle kunders kontoinformasjon. Ved å fjerne mellomleddet – altså bankene – vil direktivet bane vei for økt konkurranse.
— Vi vil nok se mange som ønsker å komme seg inn på dette markedet. Som på alle andre områder så vil vel noen få suksess og noen ikke, og så blir markedet mer normalisert etter hvert. Konkurransen vil helt klart bli sterk, sier Fåne.
— Vi tilbyr kun løsningen, det som skjer av oppgraderinger av Apple Pay er ikke noe vi er involvert i. Vi vet ikke hvilke løsninger som benyttes ved eventuelle lanseringer av nye tjenester. Det er Apple som eier løsningen, sier han til Dinero.no.
Sbanken er for øvrig en av tre norske banker som tilbyr Apple Pay.
Det er dermed vanskelig å spekulere i om Apple Pay Cash kan benytte seg av straksbetaling i form av konto-til-konto-overføringer ved en eventuell lansering, eller om de er nødt til å belage seg på tidkrevende interbankoverføringer – slik som Vipps gjorde i sin spede oppstart. Samtidig er det vrient å spå om tjenesten velger å gjøre seg uavhengig av sine bankforbindelser, all den tid PSD2-direktivet ligger noe frem i tid her til lands. I første instans tyder dog det meste på at man fremdeles vil være avhengig av en Apple Pay-kompatibel bank ved en potensiell lansering.
— Vi tror at det er viktig at vennebetaling fungerer på tvers av enheter, og ikke er knyttet opp mot en spesifikk plattform. Samtidig tror vi at det er en interesse blant noen iOS-brukere for å teste Apple Pays løsning, og derfor er det viktig at vi fortsetter å videreutvikle tjenesten og lytte til tilbakemeldinger fra brukerne for å levere de beste løsningene også fremover, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, til Dinero.no.
Les også: Hvordan vil Vipps imøtegå konkurransen fra Apple Pay?
Hun fastholder at Vipps vil fortsette å følge med på hva som skjer i bransjen, men i hovedsak fokusere på å gjøre sin egen tjeneste mest mulig tilpasset brukernes behov.
— Vipps fungerer på tvers av enheter, og pengene kommer rett inn på kontoen din og er disponible rett etter overføring når man bruker straksbetaling. Brukerne våre er også BankID-verifisert, som gir brukerne økt sikkerhet når de vippser, nevner Kjærnes i Vipps som et fortrinn for sin løsning.
Hun legger ikke skjul på at også Apple Pay har mange fordeler dersom også de velger å lansere en vennebetalingstjeneste.
— Apple er en sterkt internasjonal aktør, som er utrolig gode på brukeropplevelser. Som et stort selskap med store muskler kan de også gjøre store investeringer i utvikling, men vi tror samtidig at vår nærhet til brukerne er et viktig suksesskriterie.
NFC er en forkortelse av Near Field Communication, og kan på godt norsk oversettes til «nærfeltskommunikasjon». Det er denne løsningen som danner grunnlaget for tråd- og kontaktløse betalinger, og omkring 35 prosent av Nets sine kortterminaler støtter denne teknologien per i dag.
Les også: Hvordan fungerer kontaktløs betaling?
Konkurransetilsynet har stilt seg kritisk til at den amerikanske teknologigiganten ikke ønsker å gi flere aktører tilgang til funksjonaliteten, og det ser heller ikke ut til at det kommer til å forandre seg med det aller første.
— Vi har ikke fått noen signaler som tyder på at vi kommer til å få tilgang til NFC, og jobber derfor med flere ulike spor for butikkbetaling. I Norge har vi verdensledende infrastruktur for betaling, og dagens løsninger er både raske og billige. Vi tror derfor at det er viktig å se på merverdi og andre deler av kjøpsopplevelsen som vi også kan jobbe med å forenkle i større grad, forteller Kjærnes.