Finanstilsynet har i litt over et år hatt ettersyn av seks norske forbruksbanker. Ifølge en fersk rapport får en rekke av bankene kritikk for å ikke etterleve retningslinjer for utlån av forbrukslån.
Publisert: 12.05.2019
Retningslinjer for forsvarlig utlån av kreditt ble først etablert i 2017, og ble i februar i år nedfelt som forskrift. I praksis betyr det at bankene er lovpålagt å forholde seg til forskriften ved utlån av forbruksgjeld. De aktuelle bankene har mottatt rapporter fra tilsynet underveis i prosessen, og den endelige rapporten publiseres nå. Dette sammenfaller med den endelige fristen til å føye seg etter forskriften, satt til 15. mai.
– Tilsynene viser at flere av bankene ikke hadde, eller først nylig har, tilpasset seg viktige bestemmelser i retningslinjene, heter det i rapporten.
– Etter Finanstilsynets oppfatning overvurderte alle bankene søkernes betjeningsevne i betydelig grad, kommer det fram i rapporten.
Tilsynet mener det er kritikkverdig at bankene ikke tar høyde for utgiftsposter som vedlikehold av bil og utgifter knyttet til bolig, som kommunale avgifter, strøm, forsikring og generelt vedlikehold. Utover dette bør variabler som helsetjenester, feriereiser, gaver og lignende være en del av beregningsmodellen.
Tilsynet har sammenlignet bankenes utgangspunkt med SIFOs referansebudsjett, og mener disse ikke samsvarer tilstrekkelig.
– Etter Finanstilsynets oppfatning bidrar bruk av levekostnadssatser som er lavere enn SIFO-satsene at flere av bankene overvurdere søkernes betjeningsevne.
– Flere av bankene beregnet kostnadene knyttet til lån som skal videreføres, basert på normale løpetider for tilsvarende nyetablerte lån istedenfor på̊ faktisk, gjenværende nedbetalingstid, kommer det fram i rapporten.
Finanstilsynet kom fram til at bankenes innhenting av informasjon når det kommer til refinansiering av eksisterende gjeld er utilstrekkelig. Blant annet har en av bankene innvilget refinansieringslån med 15 års nedbetalingstid uten å undersøke den faktiske løpetiden som var igjen på eksisterende lån, mens en annen bank ikke kontrollerte den eksisterende nedbetalingstiden i det hele tatt.
– Finanstilsynet bemerker at det å legge til grunn 15 år som restløpetid for nedbetalingslån når banken mangler kunnskap om gjenværende løpetid for lån som er tatt opp i andre banker, ikke oppfyller kravene til nedbetalingstid i retningslinjene.
Les også: Ekspert: Statistikken gir ikke et riktig bilde av forbruksveksten
Dette gjelder også rammekreditter, hvor månedlig minimumsbeløp skal beregnes på grunnlag av benyttet kreditt ved beregningsdag, og tilsvare et beløp som gjør at utestående beløp nedbetales som serielån over fem år.
– Tilsynene viste at flere av bankene ikke etterlevde retningslinjenes bestemmelser om avdragsbetaling. Spesielt gjelder dette bankenes rammekreditter.
Les også: Strammer inn utlån ytterligere med forskriftsforslag
Alle de seks forbruksbankene Finanstilsynet har kontrollert, har på et eller annet tidspunkt solgt sine misligholdte forbrukslånsporteføljer videre. Noen av bankene benytter seg av såkalt «forward flow»-avtaler, hvor inkassoselskapet er forpliktet til å fortløpende kjøpe misligholdte lån i en fastsatt tidsperiode. Instabank, Komplett Bank og Monobank er blant disse.
Finanstilsynet understreker at dette har redusert bankenes tapsrisiko og frigitt kapital for ytterligere vekst, og at dette er en metode og et marked som raskt kan endres som følge av økt misligholdsvolum og endrede rammebetingelser.
– Finanstilsynet understreker at bankene i sin kapitalplanlegging må ta høyde for økonomisk tilbakeslag og at vilkårene og mulighetene for salg av porteføljer kan endres, kommer det fram i rapporten.
Et annet økonomisk tilbakeslag tilsynet påpeker er følgene av de kommende gjeldsregistrene.
– Bankene må også være forberedt på at misligholdet på eksisterende utlånsmasse vil kunne øke som følge av at enkelte kunder ikke vil kunne få refinansiering i andre banker når gjeldsinformasjonen blir kjent.