Hva er BankAxept?
Hva er BankAxept? Og hva er forskjellen på BankAxept, Visa og MasterCard?
Publisert: 22.11.2016 Oppdatert: 21.03.2024
Har du et debetkort utstedt fra din dagligbank er sannsynligheten stor for at du har brukt BankAxept, enten du er klar over det eller ei. I denne artikkelen forklarer vi hva BankAxept er, samt hvordan det skiller seg ut fra for eksempel Visa og MasterCard. Vi ser også på kostnad og trygghet for de ulike aktørene.
BankAxept – en betalingsløsning i Norge
Enkelt forklart er BankAxept et åpent betalingsnettverk som virker i Norge. BankAxept er bindeleddet mellom betalingsterminalene og kortet ditt, og sørger for at du kan bruke bankkortet ditt i norske butikker.
Vanlige debetkort, altså kort tilknyttet brukskontoen i dagligbanken din, har BankAxept implementert i kortet. I tillegg har bankkort med BankAxept som regel også et internasjonal betalingssystem i kortet sitt. Norske kort bruker vanligvis internasjonale leverandører som VISA, og i noen tilfeller (og stadig oftere) MasterCard. At et kort har MasterCard betyr med andre ord ikke at kortet er et kredittkort, bare at det er tilrettelagt for kjøp på nett og utenlands.
Lest denne? «Vi tar ikke kredittkort, kun VISA»
Selv om du har et bankkort med VISA, er det BankAxept som benyttes de fleste gangene du bruker kortet ditt i Norge. Handler du derimot på nett eller i utlandet, er det VISA-delen (eller en tilsvarende, internasjonal betalingsløsning) som «tar over». Grunnen til at du også har en internasjonal del i kortet er for at banken tilrettelegger for at du skal kunne bruke det flere plasser, i utlandet og på nett.
Bankene tjener på internasjonale betalingsløsninger, men mindre enn før
BankAxept har siden lanseringen på tidlig nittitall vært billig å drifte, mye på grunn av at det alltid har vært i bankenes og brukerstedenes interesse at kundene har tatt det i bruk. Til å begynne med betalte brukeren et par kroner i gebyr per transaksjon. Disse transaksjonene ble gratis etter gebyrfrie bankers inntog i Norge, som tok gebyret på egen regning. De andre bankene fulgte etter, og praksisen har vedvart. Disse gebyrene gikk i stor grad til å dekke kostnader, og var ikke særlig inntektsgivende for bankene.
Les vår oppdaterte test: Dette er de beste kredittkortene
Med internasjonale betalingsløsninger som VISA og MasterCard tjener bankene derimot penger på betalingsformidling. Slike betalingsløsninger har dyrere transaksjonsbehandling, i tillegg til formidlingsgebyr – også kalt interchange fees.
EU-reguleringer har nylig gjort at bankenes andel av formidlingsgebyret har gått fra å ligge på godt over 1 % til å i dag ligge på maksimalt 0,2 prosent for debetkort og 0,3 prosent for kredittkort. I tillegg har sikkerheten i kortene (som chip, 3D Secure og lignende) gjort risikopåslaget brukerstedene må betale lavere.
Brukersteder av en viss størrelse og lav risiko har kostnader ved å ta imot kredittkort som betalingsmiddel. Denne ligger på litt over 0,5 prosent av transaksjonsbeløpet, noe som tyder på at kostnadene for brukerstedene å ta imot VISA, MasterCard og tilsvarende har gått ned en hel del.
Sikkerhet: Hva er tryggest av BankAxept og alternativene?
En av grunnene til at BankAxept er såpass mye billigere for markedet er at de unngår utgifter forbundet med sikkerhet – på mange måter kan man si at det er trygt som utgangspunkt. Det er lite brukerstedsvindel, minimal svindel med kopierte kort (kortene kan ikke brukes i utlandet) og ingen nettsvindel, og det er få tvistesaker mellom kunde og brukersted.
At kunden får varen med en gang i butikk bidrar også til å holde sikkerhetskostnadene nede. Samtidig er det slik at om en kunde blir lurt, er det også kundens ansvar. Og det er her VISA og MasterCard og særlig kredittkort har et fortrinn.
Ved bruk av kredittkort er kundens rettigheter nedfelt og regulert i finansavtalelovens paragraf 54b. Ved kredittkjøp får kredittyter, altså banken som utsteder kortet, en del ansvar. Dette ansvaret ivaretas i stor grad av nettverkene (som VISA, MasterCard, AmEx og Diners Club), og denne tryggheten koster penger. Blir du som kunde svindlet eller lurt, har du krav på hjelp og vil i de fleste tilfeller få tilbake pengene dine.
Lurer du på noe om BankAxept? Legg igjen en kommentar:
Siste artikler
Fakta om BankAxept
BankAxept ble utviklet og etablert i 1991 av Sparebankforeningen og Den norske Bankforening, og lansert i samarbeid med Bankenes BetalingsSentral samme år.
Finans Norge har siden starten eid og forvaltet BankAxept, som i dag er etablert som akjseselskap med bankene som aksjonærer.