Hvordan vil Vipps imøtegå konkurransen fra Apple Pay?
Vipps har nesten tre millioner brukere. Vil de klare å stå imot konkurransen når Apple Pay lanseres i Norge?
Publisert: 18.05.2018
På knappe tre år har Vipps fått nærmere 3 millioner brukere, noe som tilsvarer omtrent 60 prosent av befolkningen.
– Det har vi fått gjennom å begeistre og forenkle noe for folk flest. Både Apple og Vipps må følge disse spillereglene for å vinne, fordi man ikke ser de samme nettverkseffektene ved betaling i butikk som vi ser på eksempelvis vennebetaling, sier Vipps-sjef Rune Garborg til Dinero.no.
Vipps: – Skal være tilgjengelig i alle betalingssituasjoner
– Vi har lenge vært klare over at Apple Pay lanserer i Norge, og at de ville ta opp konkurransen lokalt. Vi kommer nok også til å se at flere aktører går inn i betalingsmarkedet fremover og at konkurransen øker, sier Garborg.
Vipps har ambisjoner om å være mer enn bare det foretrukne betalingsinstrumentet ved vennebetaling, i fremtiden ønsker de også å dekke alle typer betaling.
– Vi jobber kontinuerlig med å tilby flere tjenester innen betaling. Vår ambisjon er at vi skal bygge smartbetaling gjennom Vipps, og være tilgjengelig i alle betalingssituasjoner.
I første omgang jobber mobilbetalingstjenesten for tilretteleggingen av regningsbetalinger, som etter planen skal rulles ut før sommeren. Deretter står mobilbetaling i butikk for tur.
Lanserer mobilbetaling i løpet av året
Nå tar Vipps opp tråden igjen, og vil lansere mobilbetaling i butikkterminaler i løpet av året.
– Vår ambisjon for mobilbetaling i butikk er å tilby noe som er enklere og billigere enn dagens løsning, det tror vi er nøkkelen til å lykkes. Vi følger godt med på hva som skjer i markeder som har tilbudt mobilbetaling en lengre periode, som for eksempel Danmark, og hva som har fungert og ikke fungert der, sier Garborg til Dinero.no.
Samarbeider på tvers i bransjen
– Samarbeid på tvers i bransjen blir viktigere og viktigere fremover, slik at brukerne får det aller beste tilbudet på tvers av betalingssituasjoner.
I hvor stor grad vil bankene som eier Vipps tilrettelegge for tjenester som Apple Pay og lignende?
– Eierbankene i Vipps har gått sammen om å videreutvikle Vipps, og dette er svært viktig for å møte internasjonal konkurranse fremover. Hva bankene selv tenker rundt andre tjenester må de svare på selv.
Vipps-fusjon med BankID og BankAxept: Tillatt med vilkår
– Konkurransetilsynets hovedbekymring knytter seg til at det fusjonerte selskapet kan begrense tilgangen til BankAxept og BankID for konkurrerende betalingsløsninger, og at dette skal føre til redusert konkurranse til skade for norske forbrukere.
Det sa avdelingsdirektør for Finans og Kommunikasjon i Konkurransetilsynet Gjermund Nese til Dinero.no før fusjonen ble godkjent. Det fusjonerte selskapet er nå forpliktet til å tilby både BankID og BankAxept til konkurrerende betalingsløsninger på ikke-diskriminerende vilkår, og sistnevnte skal også tilbys som separat tjeneste. Det betyr at Vipps ikke har enerett på å bruke de øvrige selskapenes tjenester. Vedtaket gjelder i tre år, med mulighet for fornyelse.
Hvor stort konkurransefortrinn vil Vipps’ fusjon med BankID og BankAxept utgjøre?
– Mulighetene for å levere bedre og mer kostnadseffektive løsninger fra det nye selskapet er store. De tre selskapene har bidratt til at Norge ligger helt i verdenstoppen når det effektive betalingstjenester og identifikasjon. Innovasjon handler om å gjøre ting enda bedre, og vi mener at vi sammen er bedre rustet til å utvikle fremtidens løsninger i det tempoet markedet utvikler seg, sier Garborg.
– Vårt fokus ligger på å levere de aller beste tjenestene til brukerne, og være deres førstevalg.