I artikkelserien Kredittnytt oppsummerer vi nyheter og endringer som har skjedd i det norske kreditt- og betalingsmarkedet i løpet av den siste måneden. Vi fortsetter vår månedlige portefølje, og oppsummerer hva som har skjedd med kredittkort, forbrukslån og betalingsløsninger generelt i august.
- 2delinger
- 1
Publisert: 03.09.2018
– Det er fort gjort å havne i et økonomisk uføre når du må bruke dyre lån for å dekke levekostnadene. Dersom du går i minus hver eneste måned er det også vanskelig å kvitte seg med forbruksgjelden, sier forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea til E24 .
Per i dag har nordmenn totalt 106 milliarder kroner i usikret gjeld. Rundt 47 prosent av denne gjelden stammer fra kredittkort, og ifølge statistikk fra Finanstilsynet er rundt 70 prosent av denne gjelden rentebærende.
Følgende resultat dukker opp øverst om du søker på Ikano. Foto: Skjermdump
Næringslivets konkurranseutvalg har allerede konkludert med at søkeordkjøpene er i strid med det som kan anses som god forretningsskikk mellom næringsdrivende. Bank Norwegian mener derimot at de har sitt på det rene.
– Vi er uenig med avgjørelsen til Næringslivets konkurranseutvalg og mener de har gått svært langt i å beskytte konkurrenter, fremfor å beskytte forbrukerne og den frie konkurransen i markedet, skriver Kai-Morten Terning, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian, i en e-post til E24.
Saken skal opp for Asker og Bærum tingrett 29. og 30. november, og vil følgelig sette presedens for lignende saker i Norge. Bank Norwegian har for øvrig økt renteinntektene med 200 millioner kroner fra i fjor til i år.
Å koble kredittkort med ulike fordelsprogrammer er en måte å forsøke å få folk til å ta opp lån på. For enkelte banker er det nærmest en forretningsidé å koble kredittkort med ulike fordelsprogrammer, for eksempel opp mot fly, sier finanspolitisk talsperson i Sp, Sigbjørn Gjelsvik, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Les også: Strammer inn utlån ytterligere med forskriftsforslag
– Det er ikke de som jakter bonuspoeng eller fordeler som havner i luksusfella. Derfor løser man ingen problemer med forbudslinja. Dessuten er det alvorlig at mange av kredittkortene har innbakt reiseforsikring som mange nordmenn er vant til å bruke. Derfor gambler man også med folks trygghet, sier finanspolitisk talsperson i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Betalingsleverandøren kan derimot vise til en markant øking av kontaktløse betalinger, med en vekst på 10,7 prosent sammenlignet med foregående måned. Øyafestivalen kunne på sin side melde at i overkant av 60 prosent av alle transaksjoner ble gjennomført med kontaktløs betaling, som er en aldri så liten milepæl i denne sammenheng.
– Vi forventer at veksten i antall betalingstransaksjoner med tæpping (kontaktløs betaling red. anm.) vil fortsette med økt styrke, og at flere utsalgssteder vil aktivere sine betalingsterminaler for tæpping, sier markedssjef i BankAxept, Vegar Heir, i en pressemelding .
– Vi jobber kontinuerlig med å tilby flere tjenester innen betaling. Vår ambisjon er at vi skal bygge smartbetaling gjennom Vipps, og være tilgjengelig i alle betalingssituasjoner, sa Vipps-sjef Rune Garborg til Dinero.no tidligere i år.
I en pressemelding fremkommer det at Vipps har som målsetting å bli større enn Facebook i Norge, som per i dag har i overkant av 3,4 millioner brukere.
– Kundene står i fokus for alle produkter vi lanserer, sier Morten Grusd, administrerende direktør i BRAbank. Foto: BRAbank
Forbruksbanken er etablert i både Norge og Sverige, og skal blant i første rekke tilby forbrukslån, kredittkort og fakturaløsninger for netthandel.
– Vårt mål er at etter to-tre års virksomhet skal vi ha en halv prosent av markedet i Norge og Sverige, uttalte daglig leder Geir Stormorken i Braganza AB til E24 da saken ble kjent .
– Dette gjør at butikkene enklere kan identifisere kundene og derigjennom kunne tilby kundene fordeler og en ny sømløs og fremtidsrettet kundereise. Måtene man handler på – og betaler på – er i endring og da er det viktig å sikre at man får identifisert kunden slik at handelen vil gå hurtigere og mer smidig for kunden, sier Apelland til Shifter .
– Vi vet at dette har et nasjonalt potensial og markedet er modent. Vi ønsker å nå en ny kundegruppe, sier administrerende direktør, Jan Erik Kjerpeseth, til Bergens Tidene .
Den digitale banken er ventet å bli innbringende for sparebanken i løpet av 2021, og Kjerpeseth bedyrer at driften ikke vil gå ut over gebyrnivået eller prisene for kundene av deres tradisjonelle bankvirksomhet.
Det er ventet at 30 ansatte skal arbeide på fulltid med den nye løsningen. Kundeservice vil utelukkende stå for den enste menneskelige kontakten utad, da alt fra lånesøknader, boliglån og rådgivning vil skje automatisk.