Monobank-appen Mono Pay, som er tilknyttet kredittkortet Monocard, er en intuitiv og merkevarebyggende applikasjon som raskt kan bli en rettesnor for hele bransjen.
Publisert: 29.08.2018
- Heldigital gründerbank med hovedsete i Bergen
- Ble etablert den 19. november 2015, og tilbyr i dag lån uten sikkerhet og høyrentekonto
- Har per dags dato rundt 40 ansatte med erfaring fra finansbransjen
- Notert på Oslo Børs’ Merkur Market den 16. februar 2017
- Ekspanderte sin virksomhet til Finland i mai 2017
Kilde: WikiPedia og Monobank
– Det finnes et hav av aktører på markedet og det fysiske kortet er et ganske homogent produkt – ergo er det på kundeopplevelse at kampen om kundene står, sier produktdirektør i Monobank, Henriette Vartdal, til Dinero.no.
Liv Freihow, direktør for næringspolitikk i IKT-Norge, mener også at en app kan bidra til å bygge kundenærhet. Den uavhengige interesseorganisasjonen arbeider for å styrke betingelsene for det digitale næringslivet i Norge.
– En av de store bekymringene til store banker er hvordan de skal klare å bevare det nære kundeforholdet. Å utvikle en intuitiv, smart app er en sterk merkevarebygger og kobler kunden tettere til løsningen. En god app bygger lojalitet, men den må levere verdi til brukeren, sier hun til Dinero.no.
– At de nye aktørene som Monobank satser tungt på smarte apper gir dem et konkurransefortrinn inntil andre banker følger etter. Det er bare å forvente at det skjer raskt, hevder hun.
Også Vartdal i Monobank mener den nye appen vil påvirke konkurransen i det norske kredittkortmarkedet.
– Kundene vil forvente bedre løsninger. Vi har allerede fått feedback på at det er vanskelig å gå tilbake til andre løsninger, sier hun.
Elisabeth Realfsen i Finansportalen er imidlertid skeptisk til at det ikke er mulig å teste appen før man søker om kreditt. Finansportalen er en offentlig tjeneste med overordnet hensikt å gi forbruker innsikt og makt ved valg av ulike finansielle tjenester.
– Dette er jo en vesentlig ulempe ved løsningen, uavhengig av hvordan den virker og hva den viser. På grunn av denne betingelsen for bruk, har vi heller ikke kunnet teste appen, og har derfor ingen synspunkter på den, utover det ovenstående, sier hun.
– For oss er det naturlig å være åpen og transparente slik at kundene kan fatte gode og informerte beslutninger. Dette er et «mindset» som sitter i ryggmargen vår, sier Vartdal.
Kredittkortselskapene er lovpålagte å være transparente via finansavtaleloven § 46, og Realfsen i Finansportalen legger til at bankene samtidig har plikt til å rapportere og vedlikeholde sine priser på Finansportalens sider etter prisopplysningsforskriftens § 14.
Les også: Skal du ta ut penger i Norge før du reiser på ferie, eller bør du ta ut penger i utlandet?
Handler du for eksempel på nett og taster feil CVV-kode, vil du umiddelbart motta en feilmelding om nettopp dette. Du kan også velge å motta tips om hvordan du kan bruke kortet mer praktisk ut ifra ditt eget bruksmønster. Dette er noen av funksjonene som skal friste deg til å ta i bruk appen oftere.
– En typisk kunde har gjerne 50 apper installert, men bruker kun et fåtall av disse ukentlig. Vårt mål er at vår løsning blir blant disse, fordi den er nyttig å bruke.
I utlandet får man i tillegg bonus på kontantuttak, som også er gebyrfritt utenfor Norge.