Foto: Freepik
SAS får nye eiere – Slik påvirker det Eurobonus
SAS-oppkjøp betyr store endringer for det populære Eurobonus programmet. Dette er hva vi vet foreløpig:
Tirsdag denne uken ble det klart at det skandinaviske flyselskapet SAS, blir kjøpt opp av luftfartsgiganten Air France-KLM. Bakgrunnen er at SAS har vært på desperat pengejakt for å redde selskapet fra konkurs.
Oppkjøpet har fanget oppmerksomheten til både reiselivsbransjen og lojale SAS-kunder, spesielt de som har brukt SAS EuroBonus-programmet til å tjene poeng gjennom bruk av kredittkort.
En stor fordel med å samle EuroBonus-poeng hos SAS har nemlig vært det nære samarbeidet med det globale Star Alliance-nettverket, som inkluderer 26 forskjellige flyselskaper. SAS-kunder har som kjent hatt mulighet til å bestille flybilletter hos partnerne som inkluderer Lufthansa, Swiss, Thai og Turkish med opptjente bonuspoeng.
Air France-KLM derimot, er medlem av alliansen SkyTeam, som består av 19 andre flyselskaper og som har sitt eget bonusprogram, Flying Blue. Bytte av allianse vil by på store endringer, og det kan gi både fordeler og ulemper for deg som sparer flypoeng med Eurobonus.
Hva vil skje med oppsparte Eurobonus poeng?
Det store spørsmålet som nå opptar EuroBonus-kortholdere er naturligvis hva som vil skje med opptjente Eurobonus-poeng.
Mye tyder på at Eurobonus-kundene vil flyttes over i Flying Blue programmet. SAS-sjef Anko van der Werff uttalte på pressekonferansen tirsdag at det vil være en stund til det eventuelt skjer, og beroliget samtidig med at Eurobonus-medlemmer kan fortsette å benytte bonusen sin hos Star Alliance-selskaper frem til overgangsperioden er over.
– Enten vil Eurobonus overleve som selvstendig merkevare, eller, hvis det finnes store synergier gjennom å ta det inn i Flying Blue, så vil vi gjøre det, sier SAS-styreleder Carsten Dilling til DN.
Pressesjef for SAS i Norge, Tonje Sund, har sagt til VG at det er for tidlig å gi detaljer om det fremtidige utseendet til lojalitetsprogrammet. Hun forsikrer imidlertid SAS-kunder om at eksisterende EuroBonus-poeng ikke vil bli slettet.
– Erfaringen med slike transaksjoner er at statusnivå og poengopptjening i kundeprogrammer blir respektert,» sa hun, og la til at SAS vil fortsette å verdsette sine kunder, inkludert EuroBonus-medlemmer, som de anser som ekstremt verdifulle.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er engasjert i saken og sier til VG at
– EuroBonus er det skarpeste våpenet på markedet for SAS, og det vet de. Jeg er veldig sikker på at Air France-KLM og SAS har lagt en plan for å beholde lojaliteten til sine medlemmer, både innenfor og utenfor Norden.»
Både fordeler og ulemper med å bli med i SkyTeam
SkyTeam består av 19 forskjellige flyselskaper, og inkluderer blant annet Virgin Atlantic, KLM, Delta Air Lines, Air France, Vietnam Airlines og China Airlines.
SkyTeam har langt færre flyturer til og fra Norge enn hva Star Alliance har, og det vil kunne gi et svakere tilbud til deg som i dag har et reisemønster tilpasset dette. Til gjengjeld har SkyTeam mange ruter over Nord-Atlanteren og til destinasjoner som Sør-Amerika, Afrika og Asia via byer som Amsterdam, Paris og London – så det er klart at tilbudet fortsatt vil være sterkt.
Spennende utvikling for bonusprogrammer
En ting er sikkert, og det er at det vil bli spennende å følge med på hvordan endringene rundt SAS vil utvikle seg fremover og påvirke både bonuspoeng og reisetilbud.
At SAS nå forsvinner til Skyteam, betyr at Star Alliance plutselig mister et viktig fotfeste i Skandinavia, og enkelte mener at Norwegian dermed blir en het oppkjøpskandidat.
Som kjent har Norwegian sitt eget, populære bonusprogram i form av Norwegian Reward og Cashpoints, som kan spares opp med Bank Norwegian Visa kredittkort. Dersom Norwegian skulle bli kjøpt opp, vil det sannsynligvis bli store endringer med deres bonusprogram også.