Skandiabanken endrer navn til Sbanken: – En vennlig rebell
Skandiabanken bytter navn til Sbanken, og endrer samtidig profil. Banken skal fortsatt gå inn for billige banktjenester, og ønsker å være en «vennlig rebell», sier Sbanken i et intervju med Dinero.no.
- 3delinger
- 2
Publisert: 06.11.2017
I helgen firet den 17 år gamle banken ned Skandiabanken-flagget, og heiset samtidig opp Sbanken-flagget. Skandiabanken, som ble etablert i 2000, løsrev seg fra det svenske Skandia-konsernet for to år siden.
Da fikk banken helnorsk styre og ble børsnotert. Samtidig mistet banken rettighetene til navnet sitt, som fremdeles eies av det svenske Skandia-konsernet. Konsekvensen var at banken måtte bytte navn, og når de nå omdøpes gjennomgår de også et hamskifte.
– Vi skal gjøre bank enklere, sier kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen til Dinero.no.
Måtte endre navn – endret profil samtidig
– Navne- og profilendringen er en direkte følge av at vi ble et eget norsk selskap i november for to år siden. Det er svenske Skandia som eier rettighetene til navnet, og dermed må vi bytte. Det er også et krav fra Finanstilsynet. Navnet vi har funnet – Sbanken – er vi veldig fornøyd med. Det er jo en forenkling av Skandiabanken – og det er noe av det vi skal bli enda bedre på. Å gjøre bank enklere, sier Larsen om omleggingen.
Sett denne? Hvordan sette inn kontanter på konto i Skandiabanken
Med det gjør de også designet enklere, men med samme funksjonalitet som tidligere. For å komme seg inn på nettbanken må man nå logge inn via sbanken.no, og på mobilen må bankens mobilbank-app oppdateres for at kundene skal kunne bruke den.
Sbanken lanserer en abonnementstjeneste, som gir tydeligere oversikt over hvor mye man faktisk bruker på ting som Netflix, Fjordkraft, Telenor, Spotify og lignende abonnement. Denne tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig for betakunder, kunder som har meldt seg opp til å teste nye tjenester før de eventuelt blir lansert for alle brukere. I tillegg kommer banken til å lansere nye spareløsninger.
– Vi vet at kundene ønsker en oversikt over økonomien utover det de har i banken i dag, og da får de det. Gjennom hele neste år vil vi lansere en forbedret spareløsning for kundene, også her med fokus på oversikt og pris. Vi satser også i bedriftsmarkedet neste år, og vi lanserer betalingsforsikring. Så det blir nok å henge fingrene i for oss i Sbanken. Og enda viktigere, det blir mye bra for deg som kunde, sier han.
Endrer ikke gebyrer – fortsatt billig bank i fokus
Sbanken har blant de laveste rentene på kredittkort på det norske markedet, og har generelt få gebyrer for sine kunder. Banken endret nylig kredittkortrenten, i tillegg til å øke valutapåslaget på samtlige kortprodukter. Men vil omleggingen fra Skandiabanken til Sbanken medføre gebyrendringer som vil slå negativt ut for kundene?
Les også: Skandiabanken øker rente og valutapåslag
– Jeg blir veldig glad hver gang en journalist spør meg om det. Det korte svaret er NEI. Det litt lengre svaret er at selv om vi endrer både navn og utseende, så tar vi med oss den ryggmargrefleksen vi alltid har hatt. Det skal være billig, og det skal være enkelt, understreker Larsen.
Sbanken: – En vennlig rebell
I sin levetid har Skandiabanken blitt kåret til banken med de mest fornøyde kundene 16 år på rad. Banken har også blitt kåret til beste bank av Norsk Familieøkonomi. Man kan godt påstå at banken har et godt omdømme. Om navne- og profilendringen vil forvirre fornøyde kundemasser er en annen sak.
– Vi har tenkt å vinne disse kåringene i årene som kommer også, og det kan vi kun gjøre ved å bli enda bedre og enklere. Noen kunder uttrykker forundring over at vi angivelig skal endre på noe som fungerer så bra. Da er det opp til oss i Sbanken å overbevise kundene om at vi ikke skal endre DNAet vårt. Vi vet jo at mennesker i stor grad ikke liker endring, så vi er forberedt på at noen vil være misfornøyde de første dagene. Vi er derimot trygge på at de raskt vil innse at endringen er av de gode, forklarer Larsen overfor Dinero.no.
Les også: Dette koster det å ta ut penger med kredittkort
– Vi vil at kundene fortsatt skal se på oss som en vennlig rebell. En som ikke er redd for å sparke de store bankene på leggen når vi mener at det er nødvendig, avslutter han.