Slik klager du til kredittkortselskapet
Betaler du med kredittkort har du straks flere fordeler og rettigheter enn dersom du betaler med et vanlig bankkort. Men hvordan klager man til kredittkortselskapet når uhellet først er ute?
Publisert: 06.06.2016
Vi har tidligere skrevet hvilke rettigheter du har med kredittkort kontra et debetkort, altså et vanlig bankkort. Dersom du benytter kredittkortet ditt ved kjøp er du nemlig dekt via lov av finansavtaleloven § 54 b, som sier at kredittyter, altså selskapet som har utstedt kortet ditt, har samme ansvar som selger dersom den opprinnelige selgeren ikke kan eller blånekter å imøtekomme reklamasjonskrav og lignende.
Du kan klage til kredittkortselskapet om varen eller tjenesten du har kjøpt har feil eller mangler, om kredittkortet blir misbrukt av andre, om du blir svindlet ved kredittkjøp og dersom selger slås konkurs.
Les også: Du har flere rettigheter med kredittkort
Hvordan klage til selger ved feil og mangler
Har varen din feil eller mangler i tråd med sedvanlige reklamasjoner, må du i første omgang klage til den opprinnelige selgeren.
Definisjonen på en selger i denne sammenheng er en næringsdrivende, og du må ha kjøpt varen som privatperson. For at reklamasjonen skal kunne dokumenteres er det viktig at du korrespondansen med selger er skriftlig. Legg ved kopi av kvittering og eventuelt garantibevis sammen med klagen.
Forbruker Europa har et godt standardskjema for reklamasjonssaker man enkelt kan fylle ut ved klagesaker. Send dette skjemaet eller en egenformulert klage til selger.
Les også: Sammenlign og finn beste kredittkort
Siste artikler
Hvordan klage til kredittkortselskapet ved feil og mangler
Hvis selgeren ikke etterlever reklamasjonen kan du nå klage til kredittyter. Husk at det må være reelle feil eller mangler for at klagen skal gå gjennom. Nå må du fylle ut et nytt reklamasjonsskjema. vanligvis ligger disse klageskjemaene lett tilgjengelig på de ulike kredittkortenes hjemmesider. Vær nøye ved utfylling av alle punktene og legg ved nødvendig dokumentasjon av korrespondansen du har hatt med selger, samt kvitteringer og garantibevis. Slik kan klagen behandles fortest mulig.
Hvordan klage dersom selger er slått konkurs
Bestiller man varer med lang leveringstid kan man være så uheldig å ikke motta varen dersom selskapet man har kjøpt den fra slås konkurs i mellomtiden. Også ved varekjøp hvor selskapet slås konkurs etter du har mottatt varen din kan du støte på problemer som i teorien dekkes av garantien. Men hvordan kan man få dekning for denne når selskapet har gått konkurs?
Også her gjelder finansavtaleloven paragraf 54 b, og prosessen for å gå fram i en klagesak er relativt lik generelle klagesaker ved reklamasjon. Prøv å ta kontakt med den opprinnelige selgeren først og ta vare på korrespondanse, garantibevis og kvittering. Mest sannsynlig vil det ikke være mange midler igjen i konkursboet, derfor er det lite selskapet kan gjøre for å imøtekomme klagen din. Får du ikke medhold eller svar sender du klage til kredittkortselskapet ditt med samme framgangsmåte som tidligere, se avsnittet over.
Dette dekker kredittkortenes reiseforsikring
Hvordan klage ved kortsvindel
Dersom kredittkortet ditt misbrukes kan du ha krav på erstatning dersom noen for eksempel har gjennomført uttak av kontanter gjennom kortsvindel uten at du har hatt kjennskap til det. Ofte må du betale en egenandel på mellom 1200 og 12 000 kroner.
Den høye egenandelen forekommer dersom du har opptrådt grovt uaktsomt, noe kredittyter tar en individuell vurdering av.
Jo mer uforsiktig du har vært med å for eksempel skjule PIN-koden din, jo mer egenandel må du punge ut, etter finansavtaleloven § 35. Tap over 12 000 kroner dekkes dog av kredittyter selv ved uaktsomhet. Har du opptrådt svikaktig eller vært klar over at misbruket av kredittkortet ditt har skjedd, får du ikke igjen noe, og må dekke tapet selv.
Du må sperre kortet ditt så fort du oppdager kortsvindelen. Deretter må du fylle ut et klageskjema hos den respektive kortholderen, hvor du oppgir transaksjonsinformasjon og lignende. Dette sendes til kredittyter på samme måte som ved vanlig reklamasjon.
Dersom kredittyter ikke gir medhold
Nytter det ikke å klage til kredittyter? Da kan du ta saken videre til Finansklagenemda, klagenemda for bank, forsikring og verdipapirfond. Du fyller ut et skjema og forklarer hva klagen gjelder, legger ved eventuelle dokumenter (korrespondanse med selger og kredittyter, kvitteringer og lignende), og venter på behandling. Saken kan bringes for ordinære domstoler når de har blitt behandlet av Finansklagenemda.