Marinaer med varierende drivstoffpriser til båt: – Dumt å prise seg ut
Drivstoffprisene for båt varierer, men hva er årsaken?
- 42delinger
- 42
Publisert: 23.06.2017
Har du en diesel- eller bensindrevet båt vet du at drivstoff koster. Det er et varierende utvalg marinaer å velge i om man har behov for å bunkre drivstoff, men hvorfor spriker prisene såpass mye?
Det samme spørsmålet stilte båteier Yngve Thorvaldsen seg da han nylig fylte opp tanken på sin Bavaria 42 Cruiser. Han delte et bilde av pumpen på Heitmann Marina med Facebook-gruppen «Båtfolk på Facebook» sine 44 000 medlemmer, med tilhørende kommentar: «Kr. 14.95,- for «avgiftsfri» diesel på Heitmann Marina i Drøbak».
Sett denne? Drivstoff har aldri vært så dyrt som nå
Bensin og diesel til båt: – Prisnivået er veldig varierende
Innlegget fikk raskt mange tilbakemeldinger fra båteiere som kunne vise til både billigere og dyrere drivstoff andre plasser i landet.
– Prisnivået på sjøen er veldig varierende, prisene svinger veldig fra dag til dag og fra marina til marina. Ofte er det også billigere å tanke på land selv på dager hvor dieselprisen er høyest, til tross for at det er avgiftsfri diesel på sjøen, sier Thorvaldsen til Dinero.no.
Selv eier Thorvaldsen en Bavaria 42 Cruiser, og er derfor ikke påvirket av drivstoffprisene i like stor grad som eiere av tørstere fartøy. Likevel er han overrasket over at en enkelt marina som selger avgiftsfri diesel kan være såpass mye dyrere enn den neste.
– Enkelte kjører lave priser, mens andre selger drivstoff veldig dyrt. Påfyllingen som ligger i den gamle havna (Drøbak båthavn, journ. anm.) er mye billigere, men der er det knotete hvis mange båter skal inn og tanke samtidig. Likevel klarer de å holde en lav prispolitikk. På Heitmann er det enkelt å komme fram, så tilgang er ingen unnskyldning for at de skal prise seg så dyrt, medgir han.
Kort sesong gir høyere literpris til sjøs
Daglig leder i Heitmann Marin AS, Peter M. Heitmann, synes det er positivt at Dinero.no tar opp temaet, og synes det er en lei utvikling for båtlivet at stadig flere drivstoffstasjoner må legges ned på grunn av dyr drift.
– Det som bestemmer prisen hos oss er kravet om at vi må ha lønnsomhet på stasjonen. Klarer vi ikke det blir også vår stasjon nedlagt, sier Heitmann til Dinero.no.
Konfrontert med at literprisen for diesel selges dyrere hos Heitmann Marin enn hos stasjoner på land, svarer Heitmann at årsaken er den korte sesongen til sjøs.
– En vanlig marinastasjon har hovedomsetningen i juli, mens kostnadene løper hele året. En stasjon som vår omsetter på et helt år like mye som en stor stasjon langs veien omsetter på en god weekend, sier han.
– De står fritt til å prise drivstoffet selv, men det er dumt å prise seg helt ut, mener Thorvaldsen.
Siste artikler
Diesel selges avgiftsfritt, bensin er avgiftspålagt
Diesel med veibruksavgift kalles autodiesel, og diesel uten denne avgiften heter anleggsdiesel. Ifølge Norsk Petroleumsinstitutt (NP), ble det i 2016 solgt 11 millioner anleggsdiesel og 5 millioner autodiesel fra marinaer i Norge.
All bensin er pålagt veibruksavgift (Se faktaboks). Det ble i 2016 solgt 6 millioner liter bensin på norske marinaer ifølge samme statistikk. I tillegg tanker mange båteiere opp via bensinstasjonsnettet på land. Det er ikke mulig å skille ut hvor mye av salget fra bensinstasjonene som går til båtmotorer, og det foreligger derfor ingen statistikk på det.
– I dag er avgiftsregimet lagt opp slik at bensin som selges på marinaer betaler veibruksavgift, men marinaer kan selge anleggsdiesel til båter. Dette er diesel unntatt veibruksavgift – fordi båter er unntatt veibruksavgift, sier generalsekretær i NP, Inger-Lise Melby Nøstvik til Dinero.no.
– Har du noen tips til hvordan båteiere kan skaffe seg drivstoff billigst?
– Båteiere må som bileiere selv sørge for å orientere seg om prisnivået på drivstoff. Båteiere med bensinmotorer kan vurdere om de skal fylle når prisene er lave på bensinstasjonene langs veien, sier Melby Nøstvik.
Dyrere drivstoff = bedre kvalitet?
Mange hevder at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet når det kommer til drivstoff, noe båteier Thorvaldsen også har observert i ulike debattfora på nett.
– Jeg som kunde skal ha god kvalitet uansett om jeg fyller for 9,75 kroner literen eller 13,75 kroner literen, sier han.
Men er det slik at jo dyrere bensinen eller dieselen er, jo bedre er kvaliteten? Det er det ikke, skal vi tro Melby Nøstvik i NP.
– Produkter levert fra NPs medlemmer har lik kvalitet på marinaer og bensinstasjoner, sier generalsekretæren.
NPs medlemmerSt1 Norge AS
Esso Norge AS
Circle K Norge AS
Uno-X Gruppen AS
AGA AS
Flogas Norge AS
Nynas AS
Preem
Primagaz AS
Praxair AS
Valvoline Oil AS
Kosan Gas
Air BP Norway står for 97 % av drivstoffmarkedet i Norge. Drivstoffet oppfyller internasjonale krav, EN 228 for bensin og EN 590 for diesel.
– Regelen er at drivstoffkvaliteten skal stå opplyst på pumpa. Diesel unntatt veibruksavgift som tilbys på marinaer tilsvarer anleggsdiesel. Denne dieselen er tilsatt farge for å kunne dokumentere at dieselen som brukes er kjøpt uten veibruksavgift, og kan dermed ikke brukes til transport på vei. Kvaliteten på anleggsdieselen oppfyller også EN 590, sier hun.
Veibruksavgift og CO2-avgift 2017
Veibruksavgift: 5,19 kr/l for bensin, 3,80 kr/l for diesel.
CO2-avgift: 1,04 kr/l for bensin, 1,02 kr/l for diesel.
Veibruksavgiften skal reflektere samfunnskostnadene knyttet til ulykke, kø, lokal forurensing, støy, slitasje og vinterdrift.
CO2-avgiften skal reflektere samfunnskostnadene mht klimagassutslipp.
Kilde: NP