Black Friday slo alle kortrekorder
Plastkortene gikk varme under Black Friday i år. Så varme at vi slo norgesrekord i kortbruk!
Publisert: 27.11.2017
Det ble utført nesten 8,7 millioner kortkjøp fredag 24. november, ifølge en pressemelding fra Nets. Det tilsvarer over ett og et halvt kortkjøp for hver eneste nordmann og en økning på 8,7 % fra Black Friday i fjor.
– Aldri før er kortene benyttet så mange ganger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.
Sett denne? Derfor bør du bruke kredittkort når du kjøper julegavene i år
Med det gjentar han det samme som ble sagt i en pressemelding året før – også da angående tall fra Black Friday. 25. november 2016 slo nemlig den elleville handledagen den tidligere rekorden.
Denne rekorden ble raskt slått igjen en snau måned etter – torsdag 22. desember tok rekorden med 8,1 millioner kortkjøp med en omsetning på nesten 3,6 milliarder kroner.
Økning på 0,3 milliarder kroner
Da vi i fjor slo rekorden på samme dag, handlet vi for 3,3 milliarder kroner. I år dro vi kortene for 3,6 milliarder kroner – 0,3 milliarder mer.
– Basert på kortstatistikken kan det virke som tiden mellom klokken 11 og 18 var mest hektisk for handelsstanden. Det var også mange som handlet videre utover kvelden, for det var betydelig mer kortbruk frem til klokken 22 enn det som er vanlig på en fredag, sier Tjore.
Les også: Kredittkort med rabatter og kredittkort med bonus/cashback
Omsetningsrekord fra 2014 står fremdeles ubeseiret
Til tross for økning i kortbruk, har ikke Black Friday evnet å slå alle rekorder hva omsetning i kroner og øre angår. Denne rekorden ble satt tilbake i 2014, da innspurten i julehandelen 22. desember sto for en omsetning på 3,8 milliarder kroner alene.
Kortene som ble brukt i år, var i tillegg til BankAxept-kort også internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.
Fakta om Black Friday
Black Friday er en amerikansk handelstradisjon som hvert år legges til dagen etter Thanksgiving. Black Friday har siden 1952 markert startskuddet for julehandelen i landet, en tradisjon som etter hvert har spredd seg til flere plasser i verden.
Det var i 2010 at dagen først ble markert i Norge, da Norwegian Outlet introduserte tilbud i forbindelse med dagen i kjøpesenteret sitt i Vestby. Komplett.no markerte dagen som Norges første nettbutikk samme år.
Black Friday fikk deretter stadig større fotfeste her til lands. Nå er store deler av handelsstanden med på å markere dagen med store rabatter på en mengde varer.