Foto: Norwegian
Norwegian legger bonusprogrammet på is
Norwegian har sett seg nødt til å gjøre omfattende innstramninger på sitt bonusprogram, noe som også kan gå utover kundenes fremtidige poengbruk.
- 3delinger
- 3
Reward settes på pause
Mandag 1. februar mottok samtlige av Norwegians kunder en e-post om at deres populære lojalitetsprogram Reward ville gjennomgå følgende midlertidige endringer:
Den mest omfattende endringen er utvilsomt at alle bonuspoeng knyttet opp mot selskapet nå settes på pause, så lenge selskapet er under konkursbeskyttelse. Samtlige medlemskap vil fremdeles være aktive, men det er altså ikke lenger mulig å tjene poeng via kjøp av tjenester fra Norwegian, slik som f.eks. flybilletter, ekstra bagasje o.l. Samtidig har man fremdeles muligheten til å tjene opp CashPoints via andre partnere som er tilknyttet Reward.
Bonusopptjeningen vil i utgangspunktet fungere som normalt igjen etter pausen opphører, samtidig som Norwegian velger å reservere seg retten til å begrense bruk av CashPoints som et betalingsmiddel i fremtiden. Det siste punktet avhenger i stor grad av at virkningene av pandemien vil avta, og at Norwegian igjen kan returnere til en mer normal drift.
Et lite glimt i enden av denne særs mørke tunellen, er muligheten til å kunne forlenge varigheten på sine allerede opptjente poeng. Samtlige kunder med CashPoints som løper ut den 31. desember i år, vil få muligheten til å forlenge disse med ytterligere ett år. Dette er et punkt som Norwegian sier de vil komme tilbake til på et senere tidspunkt.
Videre forsikres det også om at Reward vil fortsette å være et transparent lojalitetsprogram, og at de derfor ikke kommer til å devaluere verdien på CashPoints – ett CashPoint skal fremdeles tilsvare én krone – etter pausen avsluttes. Selskapets uttalte mål er å kunne gjenåpne Reward-programmet så raskt de er tilbake i normal operativ stand.
Avvikling av langdistansedrift
De midlertidige endringene i bonusprogrammet kan også anses som et ledd i en langt større prosess. Reiserestriksjonene pandemien har ført med seg har også drastisk påvirket den generelle etterspørselen, og for Norwegian sin del har dette spesielt gått utover langdistansereiser.
Samtlige av deres ikke-europeiske destinasjoner har vært underlagt såpass strenge restriksjoner at selskapets Dreamliner-flåte har befunnet seg på bakken sammenhengende siden mars i fjor. Det er også knyttet stor usikkerhet til når dette vil normalisere seg igjen, og av den grunn har Norwegian like så godt bestemt seg for å avvikle hele langdistansedriften – i alle fall inntil videre.
Selskapets nye forretningsplan vil i stor grad basere seg på et europeisk kortdistansenettverk med en langt enklere selskapsstruktur enn i dag. Målet er å kunne tilby lave priser på innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa.
– Innenriksreiser i Norge og flygninger mellom vårt nordiske hjemmemarked og resten av Europa har alltid vært selve ryggraden i Norwegians rutenett, og det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut fremover, uttalte konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, i en pressemelding.