Foto: SAS
SAS endrer nå sin EuroBonus-opptjening ved kjøp av billigbilletter, kun kort tid etter at Norwegian gjennomførte samme operasjon tidligere i år. Hva er årsaken til at landets to største flyselskaper velger å endre sine bonusordninger?
Publisert: 11.10.2018 | Oppdatert: 09.01.2019
Forskjellen dem i mellom er at SAS velger å endre vilkårene for sine rimeligste flybilletter, mens Norwegians endring i større grad vil påvirke det mest kjøpesterke kundesegmentet. Hva er bakgrunnen for disse avvikende strategiene?
- Det er billettklassen SAS Go som påvirkes av EuroBonus-reduksjonen. Nå skiller selskapet mellom SAS Go Light og SAS Go også når det kommer til poengopptjening. For de billigste billettene reduseres EuroBonus-opptjeningen med over 90 % for reiser på flyselskapets langruter
- Et eksempel på endringene er at opptjeningen reduseres fra 4500 til 240(!) EuroBonus-poeng for kjøp i den billigste billettkategorien SAS Go Light for K-, L- og T-klassen
- For utfyllende oversikt over poengreduksjonen, se tabellen i bunnen av saken
Kilde: Inside Flyer
— Vi ser denne typen justering med større differensiering også hos mange andre selskaper, som i likhet med oss ønsker et bedre samsvar mellom hva du betaler for billetten, og hva du får i opptjening, sier Johansen til Dinero.no.
Når SAS nå endrer sin EuroBonus-opptjening påvirker det i hovedsak de minst kjøpesterke av kundemassen. Hvilket signal sender det til deres brukere?
— De billigste flybillettene er i dag så rimelige at man i praksis får rabatten med en gang ved kjøp. Prisutviklingen på billetter har over tid gått kraftig nedover, hvilket har gjort at flyreiser – over lange avstander – i dag er tilgjengelig for mange flere enn bare for få år siden. Man må også tillegge at opptjening av EuroBonus-poeng skjer på veldig mange andre områder enn bare flyreiser, hvilket man også bør merke seg.
Johansen forteller at de har sett mange flyselskaper rundt om i verden gjennomføre lignende endringer, og at endringene representerer et bedre samsvar mellom hva kundene betaler og hva de får igjen.
— Noen reaksjoner har vi fått, da opptjening av EuroBonus-poeng er noe mange er opptatt av. Likevel har det ikke vært mange klager, hvilket nok bekrefter at man ser logikken bak, hevder han.
Er endringen iverksatt for å få kundene til å kjøpe dyrere billetter, eller er det for å satse mer på et annet kundesegment?
— SAS’ målgruppe er de som flyr fem ganger eller mer per år, og de kjøper billetter i alle billettklasser beroende på ønsker og behov. Hyppige reisende ønsker gjerne litt mer bekvemmelighet og effektivitet på reisen, så de har nok en tendens til å kjøpe billetter med slike produkter inkludert, sier han.
Les også: SAS EuroBonus: Hvor mye er egentlig poengene verdt?
Blant endringene var en halvering av poengopptjening etter omsatte 100 000 kroner per år på kortet, ingen opptjening hos konkurrenter, samt redusert FullFlex- og LowFare-opptjening (fra henholdsvis 20 til 10 og 5 til 4 prosents opptjening).
— Da vi gjorde endringene i opptjeningen av CashPoints på vårt kredittkort nylig, var det viktig for oss at endringene ikke skulle treffe det store flertallet av kundene våre, sier Terning til Dinero.no.
Han forteller at det fremstår som at kundene har forståelse for endringene.
— Noen har nok sagt opp, men ikke flere enn vanlig. Vi har fremdeles en stor vekst i antallet nye kunder til Norwegian-kortet i hele Norden, sier han.
Hva tror du konsekvensen kommer til å bli nå som to store, norske flyselskap har endret sine bonusrutinger?
— Norwegian har i liten grad gjort endringer i opptjening på selve flyvningene. Med den nye familiekontoen har det blitt enklere for folk flest å tjene poeng på hele familiens reiser. Endringene vi gjorde dreide seg i større grad om endring i opptjening på selve kortet.
Endret Bank Norwegian sin LowFare-opptjening for å få kundene til å kjøpe dyrere billetter?
— Nei. Reduksjonen på LowFare-opptjening ved bruk av Norwegian-kortet på kjøp av flybilletter var kun fra 5 prosents opptjening til 4 prosents opptjening, sier Terning.
Produkt | Bookingklasse | Norden og Baltikum | Resten av Europa |
---|---|---|---|
SAS Go | G, K, L, O, T, U | — | 500 |
E, H, M, Q, W | 500 | 1000 | |
SAS Plus | A, B, J, S, P, Y | 750 | 1500 |
C, D, Z | 1000 | 2000 |
Produkt | Bookingklasse | Norden og Baltikum | Resten av Europa |
---|---|---|---|
SAS Go Light | E, H, K, L, M, Q, T, U, V, W | — | 100 |
O | 100 | 100 | |
SAS Go | G, K, L, T, U, V | 250 | 500 |
E, H, M, Q, W | 500 | 1000 | |
SAS Plus | A, B, J, S, P, Y | 750 | 1500 |
C, D, Z | 1000 | 2000 |
Produkt | Bookingklasse | Boston, New York | Beijing, Chicago, Washington | Hongkong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai, Tokyo |
---|---|---|---|---|
SAS Go | G, K, L, O, Q, T, U, V, W | 3000 | 3750 | 4500 |
Go Flex og Plus Saver | A, B, E, H, M, P | 4000 | 5000 | 6000 |
Plus og Business Saver | S, Y, Z | 6000 | 7500 | 9000 |
SAS Business | C, D | 9000 | 10 000 | 12 000 |
Produkt | Bookingklasse | Boston, New York | Beijing, Chicago, Washington | Hongkong, Miami, Los Angeles, San Francisco, Shanghai, Tokyo |
---|---|---|---|---|
SAS Go Light | K, L, T | 200 | 200 | 240 |
O | 200 | 250 | 300 | |
SAS Go | G, K, L, Q, U, V, W | 1600 | 2000 | 2400 |
Go Flex og Plus Saver | A, B, E, H, M, P | 4000 | 5000 | 6000 |
Plus og Business Saver | S, Y, Z | 6000 | 7500 | 9500 |
SAS Business | C, D | 9000 | 10 000 | 12 000 |