Foto: Mario Klassen
Vipps-rekord på norgesferie
Vi betalte med Vipps 45 prosent oftere i juli i år sammenlignet med juli i fjor. Veksten var størst i Agder og Nordland, hvorpå Oslo opplevde nedgang, melder Vipps.
- 2delinger
- 2
Publisert: 17.08.2020
I løpet av sommeren fikk over 5000 nye bedrifter sitt eget Vipps-nummer, melder betalingsløsningen i en pressemelding. Butikker og brukersteder gikk tidlig over til digitale løsninger med Vipps-betaling for å opprettholde driften da koronaviruset slo rot i Norge.
Restauranter og bakerier solgte som varmt hvetebrød
Vipps-betalinger på restaurant økte med 138 prosent i juni og juli sammenlignet med samme periode i fjor. Restaurant-apper bidro også til et oppsving for mobilbetalingsløsningen. Salget av konditor- og bakervarer økte med 69 prosent, og fisk og skalldyr økte med 94 prosent.
Reise, overnatting, oppussing og fritidsaktiviteter
Samtidig som vi reiste rundt omkring i det ganske land, økte snekkertjenester Vipps-omsetningen med 128 prosent sammenlignet med i fjor.
Parkering og lignende kunne vise til en økning på 272 prosent, og utgifter i kategorien ferge og båttransport økte med 56 prosent. Også Vipps-overføringer til leie av fritidsutstyr økte, og vi brukte 213 prosent mer på sportsutstyr sammenlignet med i fjor.
Agder og Nordland økte mest, Oslo fikk nedgang
Videre økte Innlandet Vipps-omsetningen med 71 prosent, hvorpå Møre og Romsdal økte med 59 prosent, og Vestfold 46 prosent. Oslo var det eneste fylket som fikk en Vipps-nedgang i sommermånedene.
Til tross for nedgangen i Oslo, ligger fylket på topp hva Vipps-betalinger angår. Over en million Vipps-handler ble gjennomført i hovedstaden i juli.