Foto: NETS
Drastisk økning i kontaktløse betalinger
Flere faktorer har bidratt til å gjøre kontaktløse betalinger mer populært.
Publisert: 10.02.2020
I april i fjor økte grensen for kontaktløse betalinger uten PIN-autorisasjon fra 200 til 400 kroner, og fra og med i år er kravet at alle betalingsterminaler skal støtte kontaktløs teknologi. Dette har bidratt til at antall «tæppinger» med debetkort og kredittkort har økt med hele 460 prosent i løpet av det siste året.
Vi la 224 millioner kontaktløse betalinger bak oss i 2019. Sammenligner man tallene fra januar i fjor og januar i år, sitter man igjen med et bilde av at kontaktløshet for alvor har kommet for å bli. Vi gjennomførte 46 millioner tæppinger i januar 2020, sammenlignet med 8 millioner tappinger i januar i fjor.
I kroner og øre handlet vi kontaktløst for 51,2 milliarder kroner i årets første måned.
Alle terminaler kontaktløse
Fra og med nyttår i år har alle brukersteder fått pålegg om å oppdatere og aktivere terminalene sine til å kunne ta imot NFC-transaksjoner, teknologien kontaktløse betalinger bygger på. Like før nyttår var 8 av 10 terminaler aktiverte for løsningen.
– Kontaktløse transaksjoner med BankAxept koster ikke brukerstedene noe ekstra sammenlignet med «Chip & PIN»-transaksjoner. Fordelene er mange, blant annet raskere betaling, mindre kø, mindre slitasje på terminalene og økt sikkerhet fordi PIN-koden ikke eksponeres like ofte, har kommersiell direktør i BankAxept, Vegar Heir, uttalt til Dinero.no ved en tidligere anledning.
En kontaktløs transaksjon gjennomføres ifølge Heir ni sekunder raskere enn en tradisjonell chiptransaksjon.
Halvparten av transaksjoner kontaktløse innen sommeren
Hvorpå 35 prosent av alle transaksjoner i landet var kontaktløse i januar måned, anslår Vipps at andelen vil øke til 50 prosent innen sommeren.
– Selv om nordmenns betalingsvaner har endret seg drastisk det siste året, har det nesten vært umerkelig. Forbrukerne har sømløst endret atferden sin, noe som forteller oss at vi i økende grad foretrekker å tæppe med kortet. Stadige forenklinger som dette er viktig for å imøtekomme brukernes behov, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.