Foto: Norwegian
Forbrukertilsynet: Flykunder har rett til pengene tilbake
Du har forbrukerloven på din side om flyselskapet har kansellert eller innstilt din avreise som følge av koronaviruset. Og du har krav på refusjon i løpet av syv dager i de fleste tilfeller.
Publisert: 28.04.2020
Å takke ja til lojalitetspoeng som Cashpoints, reisekuponger eller andre tjenesteytelser er greit, men du har også krav på pengene tilbake dersom du heller ønsker det. Og disse rettighetene skal kommuniseres tydelig fra flyselskapene. Du har krav på å få pengene tilbake i løpet av syv dager, så lenge kanselleringen ikke skjer på grunn av det Forbrukerrådet kaller «ekstraordinære omstendigheter», som dårlig vær og lignende.
Det sender Forbrukertilsynet ut informasjon om i et orienteringsbrev til flyselskapene Norwegian, SAS og Widerøe i disse dager.
– Flypassasjerer som får flygningen sin innstilt har krav på pengene tilbake, enten kontant eller ved en bankoverføring. Flyselskapene plikter å opplyse klart og tydelig om dette. Refusjon av hele billettprisen kan også gis i form av en reisekupong eller andre tjenesteytelser, men dette krever at passasjeren godtar dette alternativet og at det avtales skriftlig, skriver Forbrukertilsynet på sine hjemmesider.
– For vår del er det viktig å understreke at passasjerene skal få klar og tydelig informasjon om retten til å kreve refusjon av hele billettprisen, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Hva om flyselskapet går konkurs?
Har du derimot kjøpt billetten med kredittkort, står du sterkere. Dette på grunn av at kjøp med kreditt har et ekstra forbrukervernsledd i finansavtaleloven, som går ut på at du kan rette kravet mot banken din i stedet for flyselskapet dersom selskapet slås konkurs.
– Har du betalt reisen med kredittkort, har du mulighet til å få pengene tilbake. Da må du si ifra til banken du har kredittkortet hos så fort du får nyss i at selskapet er konkurs. Sier du ifra for sent, risikerer du å ikke få tilbake ett øre, sier Anders Fagereng, daglig leder i forbrukerportalen Dinero.no.
Kredittkort gir også flere rettigheter. Sjansen er større for å få pengene tilbake dersom du blir svindlet via netthandel og lignende dersom du har betalt med et kredittkort. Dessuten tilbyr En mengde kredittkort reiseforsikring som gjelder for deg selv og flere i reisefølget.