Begge foto: Sbanken/flickr
For 18. år på rad har Sbanken stukket av med topplasseringen i Norsk Kundebarometers rangering av kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
Publisert: 08.05.2019
– Fra å være en bransje som ikke var spesielt kundeorientert kan vi si at Sbanken satte en ny standard som resten av bankbransjen måtte tilpasse seg, sier Pål Rasmus Silseth, høyskolelektor ved BI og leder for Norsk Kundebarometer i en pressemelding.
Første gang Sbanken dukket opp på barometeret var tilbake i 2002, den gang banken gikk under navnet Skandiabanken. Siden den gang har de sammenhengende ligget på toppen av rangeringen over banker.
– Det er et unikt resultat ingen annen bedrift kan vise til og som det står respekt av, sier Silseth.
Innenfor det samme segment følger henholdsvis Handelsbanken og Eika Alliansen etter på andre- og tredjeplass. Dersom man ser velger å se på hele målingen uavhengig av bransje, plasserer Sbanken seg på en fjerdeplass, mens Volvo stikker av med den aller gjeveste tittelen.
– Vi skal gjøre bank enklere, sa Sbankens kommunikasjonsansvarlig Ole B. Larsen til Dinero.no da vi omtalte navneendringen på tampen av 2017.
Sett denne? Hvordan sette inn kontanter på konto i Sbanken
Hvorvidt banken har lykkes med sin visjon om enkelhet eller ei kan vi ikke gi noe entydig svar på, men kundebarometeret bærer uansett vitne om at banken har greid å holde kundemassen tilfreds til tross for navne- og profilendring. Bankens mål for framtiden er klart:
– Nå skal vi sette ny standard for små og mellomstore bedrifter. De fortjener en like enkel mobilbank som også er gebyrfri. Det finnes ikke i dag, og dette skal vi gjøre noe med nå. Vi gleder oss stort, og vi har mange på venteliste som tripper av spenning. Vårt mål er bli favorittbanken også for bedrifter, sier Stine Fiksdal (bildet), som leder kundeområdet i Sbanken.
Siden navneendringen har banken blant annet økt rentene på sitt kredittkort, og nylig ble det også annonserte at renten på billån, kontokreditt, kredittkort og forbrukslån vil endres i løpet av året. Hvorvidt dette vil påvirke kundetilfredsheten fremover, er det kun tiden som vil vise.