Foto: Kiwi
Aera ønsker å gjøre handelen billigere for butikkene og brukeropplevelsen sømløs for kundene.
- 2delinger
- 1
Publisert: 23.10.2018
- Aera skal sikre fortsatt kostnadseffektiv betaling for handelsstanden i et marked i forandring. Selskapet skal være en motvekt til bankene, og koordinere handelsstanden, slik at det er mulig å ta i mot alle nye betalingsmetoder
- Betalingsløsningene skal dessuten være sømløst integrert med de ulike fordelsprogrammene, slik at brukerstedene enkelt kan identifisere kunden som får registrert sine rabatter og fordeler, uavhengig av betalingsmåte
Selve plattformen vil distribueres gjennom et eget programmeringsgrensesnitt (API), som gjør at det både kan implementeres på nett og i betalingsterminaler.
Sett denne? – Gjør vårt ytterste for å unngå at kostnaden skal tilfalle kundene
Tone Elise Steig, markedsdirektør i Aera, forteller at selskapet er etablert av og for handelsstanden, og at bransjen gjennom selskapet har fått en viktig pådriver for å senke kostnadene og endre reguleringene i betalingsmarkedet.
— Denne samlede stemmen fra handelen er viktig for å sikre handelens konkurransekraft i en stadig mer krevende konkurransesituasjon, hvor bruk av ny teknologi og tilpasning til fremtidens kundereise på tvers av kanaler er avgjørende, sier Steig til Dinero.no.
— Aera utvikler en plattform for betaling og identifikasjon som gjør det mulig for handelen å akseptere alle typer betalingsmidler og gjenkjenne kunden på tvers av kanal: mobil, nett og i butikk.
Sett denne? Slik får du Trumf-bonus
Den nye betalingsløsningen skal med andre ord legge til rette for at kjedenes ulike fordelsprogrammer enkelt skal kobles til hver enkelt transaksjon. Digitale kuponger og medlemskort har blitt en stadig viktigere del av kundens hverdag, noe populariteten til fordelsprogram som Trumf, Coop Medlem og Æ langt på underbygger.
— For handelen er det avgjørende at kunden blir identifisert slik at man får kunnskap om deres handleatferd. Samtidig ønsker kunden å få de rabattene og medlemsfordelene de etterspør, uten å måtte ha med seg et ekstra medlemskort, forteller Steig.
— Da kontaktløse kort ble lansert var det Visa og MasterCards schemes som var lagt til grunn. Dette er langt dyrere enn kostnadseffektive BankAxept. I tillegg så handelen at mobil betaling var på vei inn som betalingsinstrument, uten at handelen da kunne gjenkjenne kunden. Hvis handelen ikke hadde tatt kontroll over utviklingen, ville kostnadsnivået for betalingstransaksjoner i Norge ha blitt tidoblet, samtidig som at handelen kunne miste verdifull informasjon om sine egne kunder, forteller Steig, som understreker at dette var viktige momenter da Aera ble opprettet.
Sett denne? Kontaktløs betaling har fått navnet «tæpping»
— Til syvende og sist er det imidlertid brukerstedene og kundene som beslutter hvilken betalingsløsning de vil benytte, legger hun til.
Handelsstandens barometer for betaling og identifikasjon for oktober – som ble utført av Opinion på vegne av Aera – viser at 21 prosent benyttet seg av kontaktløse kort og NFC-teknologi som betalingsmiddel i løpet av de siste syv dagene. Ifølge den samme rapporten er antall brukere som har testet ut kontaktløse kort nå oppe i 41 prosent. I og med at det fra 2020 stilles krav til at samtlige utstedte kort skal være kontaktløse, kan man langt på vei omtale dette som en lovende utvikling.
— Fortsatt dominerer det tradisjonelle bankkortet med chip og pin som den mest brukte betalingsløsningen. Dette er både kostnadseffektivt, enkelt og trygt for kunden. Vi ser nå at kunden også gradvis tar i bruk kontaktløs betaling etterhvert som dette blir tilgjengelig flere steder.
Les også: Apple Pay Cash er rett rundt hjørnet
— Skal mobilbetaling lykkes i handelen er det imidlertid avgjørende at det både er kostnadseffektivt og oppleves som enklere for kunden enn dagens betalingsløsninger. Vi er i samtaler med både med Apple Pay og Vipps om å finne slike løsninger, spesielt sett opp mot kundeprogrammet, sier hun.