Visa vil endre hvordan vi betaler i butikken – møter sterk motstand
I dag benyttes det norske betalingsnettverket BankAxept i de fleste norske butikker. Nå vil Visa at du skal velge mellom Visa og BankAxept på terminalen hver eneste gang du betaler. Handelsnæringen advarer mot kø, milliardkostnader og høyere priser.
Visa har sendt beskjed til norske terminalleverandører om en endring som kan påvirke hvordan vi betaler i butikk. Fremover ønsker selskapet nemlig at kundene selv skal velge hvilket nettverk som skal brukes – Visa eller BankAxept – ved hver eneste betaling.
I dag velger de aller fleste butikker automatisk BankAxept som standard, ettersom det er den rimeligste løsningen for handelen.
Nå mener Virke og BankAxept at Visas krav vil gjøre betalingene både dyrere og tregere.
– Dette tjener ingen andre enn Visa selv, sier Anders Lande, leder for politikk og samfunn i Stø, selskapet bak BankAxept, til E24.
Frykter mer kø og høyere priser
Virke, som representerer over 16.000 handelsbedrifter, mener grepet vil få store praktiske og økonomiske konsekvenser.
– Hvis hver kunde bruker fem sekunder ekstra per betaling, tilsvarer det rundt 1.200 årsverk i tapt tid. Det blir mer kø i butikkene, og til slutt dyrere varer for kundene, sier Jarle Hammerstad, direktør for bransjepolitikk i Virke, til HandelsWatch.
Ifølge Virke kan økte transaksjonskostnader alene utgjøre 2–3 milliarder kroner i året dersom flere betalinger flyttes fra BankAxept til Visa.
– Prisforskjellen mellom systemene kan være opptil fem ganger så høy for butikkene, sier Hammerstad.
Også NorgesGruppen, landets største dagligvareaktør, støtter BankAxept i saken.
– Løsningen Visa ønsker, er negativ for kundene våre. Den er både dyrere og mer tungvinn, sier kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud til E24.
To systemer på samme kort
De fleste norske bankkort har både Visa og BankAxept på samme brikke. Visa er den internasjonale giganten, mens BankAxept er det nasjonale betalingssystemet som eies av norske banker.
I dag er det opp til butikken hvilket system som brukes som standard, men kunden kan selv overstyre ved å trykke på den gule knappen på betalingsterminalen.
Visa mener denne ordningen ikke er god nok, og viser til EUs regelverk (Interchange Fee Regulation – IFR) som gir forbrukerne rett til å velge hvilket system de ønsker å betale med.
Visa: – Handler om forbrukernes rettigheter
Visa avviser kritikken og hevder endringen handler om å styrke forbrukernes rett til å velge.
– Norske forbrukere møter i dag hindringer når de skal benytte seg av denne retten. Derfor innfører vi endringer som gjør betalingsvalget enkelt og tydelig ved hvert salgssted, sier Visas norske pressekontakt Oliver Carrà i en e-post til E24.
Han viser til en uttalelse fra Finanstilsynet fra i fjor, der tilsynet slo fast at dagens «gul knapp»-løsning er for lite kjent blant kundene.
– Akkurat som butikker har en legitim rett til å velge sitt foretrukne nettverk, har forbrukere en like sterk rett til å velge hvordan de betaler, sier Carrà til HandelsWatch.
Visa viser også til sin egen Zero Liability Policy, som sikrer at forbrukere ikke holdes ansvarlige for svindel eller uautoriserte transaksjoner ved bruk av Visa-kort.
Virke: – I strid med regelverket
Virke mener Visas tolkning av EU-reglene er feil. Ifølge organisasjonen gir regelverket butikkene rett til å velge sitt prioriterte nettverk, så lenge kundene kan overstyre.
– Formålet med regelverket er å hindre at de store aktørene, som Visa og Mastercard, misbruker sin dominerende posisjon. Det er nettopp det vi mener skjer her, sier Hammerstad.
Virke frykter også at Norge brukes som testarena for Visas strategi i Europa.
– Det virker som de tester dette ut i Norge først. Vi har bedt Finanstilsynet stanse det, sier han.
Finanstilsynet må avklare
Finanstilsynet er nå bedt om å gi en avklaring på hvordan regelverket skal forstås. Betalingsleverandøren Nets, som leverer terminaler til store deler av norsk handel, sier de avventer en avklaring før de eventuelt oppdaterer systemene.
– Vi er i dialog med Visa, BankAxept og myndighetene. Vårt mål er å levere enkle, sikre og stabile betalinger, sier Nets’ pressekontakt Peter Glüsing Pedersen til HandelsWatch.
En liten endring med potensielt store konsekvenser
Saken om Visa og BankAxept kan ved første øyekast virke som en teknikalitet, men i praksis handler den om hvordan betalingene våre styres – og hvem som betaler regningen.
For oss forbrukerne vil forskjellen først og fremst kunne merkes i form av små forsinkelser, samt et nytt valg – og potensielt irritasjonsmoment – ved kassen. Vi har med årene blitt vant til at det går raskt å betale med kort, spesielt med kontaktløs betaling.
For butikkene kan konsekvensene bli betydelig dyrere transaksjoner, som igjen kan føre til høyere sluttpris for forbrukeren.
Finanstilsynets avklaring vil trolig avgjøre hvordan betalingssystemet i Norge utvikler seg videre – og om det fortsatt skal være butikkene, bankene eller vi forbrukere som skal velge hvordan vi betaler.