Fra og med 2020 skal alle betalingsterminaler her til lands ha støtte for kontaktløs betaling, samtidig som alle utstedte kort skal ha denne funksjonen implementert. Det betyr at du både kan betale med mobilen og kontaktløse kort overalt innen knappe to år.
- 3delinger
- 2
Publisert: 16.11.2018
Det er Payment Card Industry Security Standards Council som har hovedansvaret for å definere standarden for betalingsterminaler, og det er deres føringer og anbefalinger som nå åpner for at alle betjente og ubetjente terminaler må oppdateres. Primært vil dette ramme terminaler som i dag følger PCI 1.x- og PCI 2.x-standarden.
Overgangen til den nye sikkerhetsstandarden vil samtidige føre til at terminaler får støtte for NFC, som er teknologien som muliggjør kontaktløs betaling. Med det er det meste lagt til rette for at kontaktløs betaling – såkalt «tæpping» – kan ta av, også her i Norge.
– De siste seks årene har bruken av kontaktløse kort økt betraktelig, særlig i Europa. For å møte etterspørselen inkluderer de fleste terminalleverandører kontaktløshet som en standard i sine nye terminaler, sier internasjonal direktør i PCI Security Standards Council, Jeremy King, til Dinero.no.
Tips: I Dinero.no sin test av kredittkort kan du enkelt se hvilke kort som støtter kontaktøs betaling.
Per i dag støtter 90 prosent av Nets sine terminaler kontaktløs betaling, hvorav 60 prosentpoeng av disse igjen har aktivert funksjonen. Dette er en oppgang på 25 prosent målt mot juni i år.
– Terminalene må hardwaremessig kunne håndtere kontaktløse betalinger, i tillegg må de være oppgradert med programvare som håndterer dette, og sist men ikke minst så må de være aktivert for bruk av kontaktløs betaling, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge til Dinero.no.
Det er altså denne oppdateringen som fører til at man fra og med 2020 kan betale kontaktløst med både kort og mobiltelefon hvor som helst i Norge. Tjore forteller at denne målsetningen gjelder for hele Europa, og at til tross for at de ulike regionene i verden kan ha avvikende datoer, er trenden den samme globalt.
– For de kunder som velger å betale med kort betyr dette en felles og velkjent bruksopplevelse i alle butikker uavhengig av leverandør til den spesifikke butikken, sier han.
I dag har alt fra større dagligvarekjeder til mindre brukersteder fremdeles til gode å ta i bruk kontaktløse betalingsløsninger. Ifølge Vegar Heir, kommersiell direktør i BankAxept, er det flere brukersteder som ikke er klar over at de kan aktivere denne funksjonaliteten på sine terminaler, på tross av en generelt jevn vekst i NFC-aktivering.
– Mange mindre brukersteder er ikke klar over at terminalen støtter funksjonaliteten. Noen av de større kjedene følger nøye med på andelen kontaktløse BankAxept-kort i markedet for å sikre at andelen BankAxept-transaksjoner opprettholdes også etter aktivering.
Årsaken til dette er at det koster brukerstedene opp mot ti ganger mer å akseptere kontaktløse transaksjoner – og transaksjoner generelt – som benytter seg av betalingsnettverk som Visa og MasterCard, fremfor norskeide BankAxept. Kostnadseffektivitet er derfor en vesentlig faktor i dette regnestykket, men det er ikke alle som lar seg skremme av den grunn.
– For mange brukersteder er fordelen med kontaktløs betaling så stor at de aktiverer uansett, sier Heir.
Ifølge Heir har kontaktløse betalingsløsninger hos våre naboer i Danmark nå passert 60 prosent av alle transaksjoner, et tall han spår vil være mulig å oppnå her i Norge innen kort tid. Det sier leder for betaling og netthandel i Capgemini Invent, Thierry Morin, seg enig i.
– Norge kan følge samme sti siden vi vet at norske forbrukere er tidlig ute med å ta i bruk nye teknologier og løsninger, sier Morin til Dinero.no.
At Danmark har såpass stor andel kontaktløse betalinger henger sterkt sammen med at det danske betalingsnettverket Dankort fornyet og utstedte kontaktløse kort allerede i 2015, etterfulgt av en kampanje hvor store banker og brukersteder gikk sammen for å fremme kontaktløse betalinger.
– Siden kontaktløs betaling ikke er allment tilgjengelig i Norge ennå er ikke alle kundene vant til å bruke det, og «tæpper» derfor ikke refleksivt kortene sine – selv der det er mulig. At stadig større brukersteder aktiverer NFC-betalinger kan imidlertid øke bruken betydelig, ettersom kundene blir mer kjent med teknologien, sier Morin i Capgemini Invent.
Morin tror også at maksbeløpet for kontaktløse betalinger kan spille inn for hvor beleilig nordmenn synes det er å benytte seg av kontaktløshet. Per i dag er grensen for kontaktløse betalinger uten krav til autorisasjon på 200 kroner. Om transaksjonsbeløpet overskrider dette, kreves det derimot en form for autorisasjon. For kort vil dette være i form av en PIN-kode, mens det for mobile betalingsløsninger kreves identifisering via fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning eller andre alternative innloggingsmetoder.
– Hvis beløpsgrensen er for lav og forbrukerne er nødt til å taste PIN veldig ofte, vil det drastisk redusere løsningens bekvemmelighet, og også redusere bruken totalt, sier han.
Naboland som England og Danmark har økt beløpsgrensen til henholdsvis £30 og 350 danske kroner, noe Morin påpeker har bidratt til at kontaktløshet har blitt mer utbredt. Fra og med april neste år vil beløpsgrensen økes også her til lands – fra 200 til 400 kroner.
– Tæpping har en jevn vekst nå, og endring av grensen for PIN til 400 kroner vil gi enda flere betalingssituasjoner hvor det er en stor fordel å tæppe. Samtidig ser vi at flere velger å tæppe på beløp som også er over grensen for PIN, sier Heir i BankAxept.
Gjennomsnittsbeløpet for kortkjøp i Norge lå i 2017 på 338 kroner, samtidig som det anslås at det ved utgangen av 2018 vil være utstedt om lag fire millioner kontaktløse BankAxept-kort.
Kontaktløse betalinger er ifølge BankAxept ni sekunder raskere enn tradisjonelle betalinger hvor PIN-kode må tastes inn. BankAxept har gått fra null til 200 000 kontaktløse transaksjoner hver dag, og melder om en vekst på mellom 30 og 40 prosent hver måned.
– Kontaktløse transaksjoner med BankAxept koster ikke brukerstedene noe ekstra sammenlignet med «Chip & PIN»-transaksjoner. Fordelene er mange, blant annet raskere betaling, mindre kø, mindre slitasje på terminalene og økt sikkerhet fordi PIN-koden ikke eksponeres like ofte, sier Heir i BankAxept.
– I England, hvor jeg bor, har kontaktløse betalinger blitt så populært at brukersteder setter opp skilt på eldre terminaler og unnskylder seg for at de ikke aksepterer kontaktløse betalinger, sier King i PCI.
Han understreker at den økende populariteten av mobilbetalinger har skapt et større behov for terminaler med NFC-teknologi i hjemlandet, noe vi antageligvis kommer til å se mer av også i Norge etter Apple Pay og Google Pays nylige inntog.
Til tross for at mobile betalingsløsning som Google og Apple Pay fremdeles belager seg på de internasjonale betalingsnettverkene, og dermed er dyrere for brukerstedene å autorisere, tror Morin i Capgemini Invent at det til syvende og sist er kundene som bestemmer hva slags betalingsalternativer som blir brukt.
– Hvis en løsning ikke forenkler prosessen eller tilfører den ekstra verdi vil den raskt bli droppet. Når vi ser en økende etterspørsel fra forbrukerne om å betale med en gitt betalingsløsning, vil kundeopplevelsen avgjøre hvorvidt betalingskrigen blir vunnet eller tapt.